Krajem 80-tih godina jugoslavenski je premijer Ante Marković srušio državne granice široke potrošnje. Budući da je bivšoj državi trebalo vrlo mnogo deviza, Marković je omogućio da se duty free shopovi otvaraju svugdje, a ne samo na granicama.
Pa je te 1989. godine u strogom centru Zagreba radilo barem petnaestak duty free trgovina (najveća je bila u podrumu hotela Dubrovnik) u kojima se za marke, dolare i švicarske franke prodavala sva ona brendirana, svjetlucavo pakirana maloprodajna roba koju smo do prije samo par mjeseci morali kupovati u Grazu, Beču ili Münchenu pa često švercati preko Šentilja.
Među svim tim privlačnim divotama Zapada, od prvih skupih malt whiskyja do prvih šire dostupnih Dom Perignona (114 maraka za berbu 1982. prvu koju smo probali) nalazile su se i Mozart kugle, čokoladni simbol bogate i prijateljske Austrije s kojom smo ionako skoro 400 godina živjeli i istoj državi.
Tko god je u ono vrijeme posjećivao Beč, znao je da u pješačkim zonama u centru bilo potpuno nemoguće izbjeći izloge prepune Mozart kugli. Kad su došle u Zagreb, Mozart kugle su nam govorile da smo i mi dio onog istog svijeta kojem pripada Beč. Barem malo.
Početkom 90-tih duty free dućani su se zatvorili, ali su hrvatski uvoznici hrane počeli masovno distribuirati mozartice, koje su u ono vrijeme koštale duplo više od bajadera, s visokim statusom u potrošačkoj hijerarhiji: male okrugle bombonijere sa zeleno-smeđim punjenjem u crnom ogrtaču smatrale su se toliko poželjnima da su se poklanjale za rođendane i Božiće. Mozart kugle postale su slatke heroine hrvatske tranzicije i zašećereno lice njenog optimističkog konzumerizma.
Originalne Mozart kugle nastale su 1890. godine u Salzburgu. Kreirao ih je, od pistacija, nugata, marcipana i crne čokolade, slastičar i čokolatijer Paul Fürst, koji ih je, međutim, propustio patentirati pa se proizvodnja ove malo preslatke delikatese raširila Austrijom i Njemačkom.
[adsense_content_v2]
Poslije stotinjak godina sudskih sporova uključujući i neke pred Europskom komisijom, najveći i najvažniji proizvođač Mozart kugli postao je austrijski Mirabell, čije mozartice jedine smiju biti oblikovane u prave kugle. Svi drugi proizvođači na svojim kuglama moraju ostaviti bar jednu ravnu površinu.
Mi smo danas u Sparu kupili kutijicu s osam Mozart kugli Victor Schmidt za smiješnih 18 kuna. Iza tog brenda stoji Manner, kultni austrijski proizvođač napolitanki.
Iako ne sadrže pistacije i slatke su skoro kao baklave, snažan, gotovo agresivan okus marcipana u kombinaciji s umjereno tamnom čokoladom daje dovoljno razloga da nam Mozart kugle i danas djeluju privlačno, baš kao i prije više od trideset godina kad smo, eto, masovno i naivno mislili da one simboliziraju ugodnosti uspješnog potrošačkog društva.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.