Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

BEYOND BURGER U Hrvatsku su stigli prvi veganski hamburgeri koji “krvare”

beyond-burger

Metro Cash&Carry u ponedjeljak je objavio da je počeo prodavati Beyond Burger, jedan od dva najjača brenda veganskih burgera nove generacije, koji upravo mijenjaju tržište mesnih proizvoda. Beyond Burger je, kao i Impossible Burger, brend nove generacije veganskih proizvoda koji zahvaljujući korištenju visoke tehnologije i znanja genetike, imaju gotovo sva organoleptička svojstva svojih pandana životinjskog porijekla.

Beyond Meat, tvrtku koja proizvodi Beyond Burger, 2009. je godine u Los Angelesu osnovao Ethan Brown. Pod brendom The Future of Protein počeli su istraživati održivije verzije proteinske prehrane i razvijati hrenovke, burgere i faširano “meso” koje će okusom i načinom proizvodnje zadovoljiti i potrebe kupaca i ekološke zahtjeve. Prve proizvode koji su imitirali piletinu počeli su prodavati 2013. Iduće godine imali su prvu biljnu alternativu govedini. U svibnju 2016. u američke je supermarkete stigao Beyond Burger i nakon pažnje investitora, startupi za razvoj alternativa mesu postali su medijski hit

Kad smo prije dvije godine prvi put pisali o njima, Impossible Foods i Beyond Meat još su bili startupi, doduše startupi s moćnim investitorima poput Biza Stonea, Petera Thiela, Sergeya Brina i Billa Gatesa, ali o njima se pričalo više kao kuriozitetu, mogućnosti za daleku budućnost, nego kao o disruptorima na svjetskom tržištu mesa. U kratkom vremenu, sve se promijenilo.

Burgeri od biljnih proteina koji “krvare” i po okusu ih je navodno gotovo nemoguće razlikovati od goveđih, pogodili su savršen tajming. Od rasta svijesti o ekološkoj budućnosti Zemlje preko potrebe za lakšim i zdravijim prehrambenim opcijama do otpora industrijaliziranoj korporativnoj poljoprivredi u kojoj pate i životinje i sigurnost potrošača (jedan najvećih uzročnika tog problema Tyson Food, imao je 5 posto u Beyond Meatu ali su izišli prije IPO-a), niz faktora stvorio je novo, globalno tržište za imitacije mesa.

Pitanje zašto vegani žele jesti nešto što imitira meso kad su se mesa odrekli, odavno je zastarjelo. Imitacije mesa popularizirala je ista potreba koja je stvorila Netflix, Spotify i Wolt. Ljudi žele jesti što vole, kad hoće, žele da im je prehrana praktična i u okviru njihovih prehrambenih preferencija i vrijednosnog sustava.

Za Beyond Meat, tvrtku koja proizvodi Beyond Burger, to je uz jaku podršku investitora i brending svakako glavni razlog neočekivano uspješnog izlaska na burzu. Njihov IPO početkom svibnja bio je jedan od najboljih ove godine. Dok su negdje u isto vrijeme Uberove dionice nakon IPO-a izgubile 10 posto početne cijene, ulagači su dionice Beyond Meata razgrabili za 87 dolara i digli im cijenu gotovo 250 posto. Naravno, pred tvrtkom je još dug put, lani su na 88 milijuna dolara prihoda imali 30 milijuna dolara gubitaka, ali povjerenje investitora i eksplozija potražnje za alternativama mesu digla im je tržišnu vrijednost na 5 milijardi dolara. Pogledajmo, dakle, što je Beyond Burger i kako se razlikuje od svog glavnog konkurenta Impossible Burgera.

Glavni izvor proteina u Beyond Burgeru su mahunarke. U Beyond Meatu eksperimentirali su sedam godina tražeći koje bi biljke mogle dati proteine što sličnije životinjskima, i slažući te biljne proteine u “arhitekturu mesa”. Za razliku od Impossible Burgera koji kao glavni izvor proteina koristi soju, Beyond Burger koristi grašak.

“Krvarenje” Beyond Burgera omogućava ekstrakt cikle, dok kod Impossible burgera efekt stvara legemoglobin, vrsta proteina koja se također dobiva iz mahunarki. Za razliku od Impossible Burgera koji se radi većinom od organskih sastojaka, Beyond Burger je striktno non-GMO i nije toliko ojačan mineralima i vitaminima kao njegov konkurent. Beyond Burger ima nešto manje od 300 kalorija, oko 20 grama proteina i 20 grama masnoće, nešto više od Impossible Burgera.

Prema recenzijama, u okusu i teksturi se razlikuju neznatno, oboje imaju okus prave govedine i nemaju nikakve veze s okusima žitarica i povrća u standardnim veganskim burgerima.

Nakon IPO-a i širenja na nova tržišta, među njima i na hrvatsko, Beyond Burger čeka novo proširenje proizvodnih pogona i nekoliko ozbiljnih pravnih bitki. Tvrtka se još sudi s nekoliko udruženja stočara iz Amerike i Kanade koji tvrde da se veganski burgeri ne smiju nazivati burgerima niti reklamirati kao meso, a i Europska unija je nedavno donijela odluku o zabrani nazivanja ovakvih proizvoda imenima mesnih jela i prerađevina. Hoće li se Beyond Burger morati preimenovati u Beyond Disc tek ćemo vidjeti. Puno zanimljivije je pitanje kako će ga prihvatiti hrvatska publika.

Više o rastućoj industriji veganskih burgera iz laboratorija možete pročitati OVDJE.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.