
Jedan je od lidera hrvatske scene jakih pića, vrlo ambicioznog portfelja ne baš uobičajenog za domaće proizvođače, Aura je prisutna u svim dijelovima Hrvatske, a i šire. Gotovo da ne postoji ugostiteljski objekt u Hrvatskoj koji u ponudi nema barem jednu njihovu etiketu. Što je dodatno vrijedan podatak kada se uzme u obzir kako je riječ o brandu i destileriji koja ne samo što je smještena u Buzetu, u srcu Istre, nego i najveći dijelom strateški orijentiranima tradiciji proizvodnje prepoznatljivih istarskih rakija i likera.
O nastanku i razvoju Aure koju bez zadrške možemo proglasiti primjerom kako se tržišno, marketinški i poslovno razvija brand, razgovaramo s njezinim osnivačem i direktorom gospodinom Mišelom Sirotićem. Osobom koja je pokretačka snaga branda i danas.
Kako je Aura od malog obiteljskog proizvođača suvenira izrasla u jednog od lidera hrvatske scene jakih pića?
Poslovni put smo započeli u Humu gdje su moji roditelji imali galeriju slika. Budući da su se turisti stalno zanimali za lokalne proizvode i rakijame, počeli smo destlirati male količine tradicionalnih istarskih rakija, isključivo za prodaju u toj trgovini. Rakije su zapravo bile sporedni proizvod u našoj galeriji suvenira, čak ih i nismo destilirai radi zarade. Kad su počele pristizati pohvale kupaca, počele su nam se javljati trgovine i suvenirnice iz drugih dijelova Istre koje su željele prodavati naše proizvode. Destilacija nam je, dakle, u početku bila više hobi. Tek kada smo se supruga Daša sa studija vratili u Buzet, počeli smo se ozbiljno posvećivati poslu. Pratili smo neku svoju viziju, stvarajući brend koji je danas, bez lažne skromnosti, sinonim za vrhunsku kvalitetu destilata. Aura je i danas obiteljski projekt, niti smo mi odvojivi od Aure, niti Aura od nas.
Kako su izgledali ti počeci proizvodnje kod vas?
Počeli smo stvarno obiteljski, tata, mama, supruga i ja, kasnije su nam pomagali bratić i dvije tete. Muški dio obitelji bio je zadužen za proizvodnju, destiliranje, svi zajedno smo brali bilje, mama i tete su kuhale džemove, žena je obavljala papirnati dio posla, ali svi smo radili sve što je trebalo. Na kraju radnog dana žena i ja bi sjeli u auto i dostavljali proizvode do kasno uvečer u gradove na obali. To su bili počeci. Danas imamo 130 zaposlenih, proizvodimo više od 600 tisuća litara godišnje i prihodi su nam lani prešli 13,5 milijuna eura.
Kakva je danas podjela posla u obitelji?
Danas sam direktor Aure, supruga je voditelj marketinga i najveća pomoć u vođenju firme, a bratić kojeg sam ranije spomenuo je tehnolog. Mama i tata su u mirovini, ali još pomognu što god zatreba. Djeca su još mala, ali rastu blizu svega ovoga, vole pomoći u nekim poslićima koji su njima prikladni, ali najbitnije nam je da su tu, da osluškuju, da prenesemo na njih osjećaj stvaranja.
Što je bilo ključno da Aura od malog obiteljskog obrta postane firma s 13,5 milijuna eura prometa?
Možemo o tome pričati danima, detaljno razlagati, filozofirati, ali sve se uvijek svodi na ključna dva elementa: dosljednost u vrhunskoj kvaliteti proizvoda i jasan, konkretan poslovni plan. Jedno bez drugoga ne funkcionira! Bez kvalitetnih proizvoda i kvalitetnog poslovnog plana sve se svodi na kockanje i igranje na sreću.
Brand Destilerija Aura od početka povezuju odrednice poput izuzetne kvalitete i dizajna, povezivanja prirode i tradicije i velike pažnje koja se posvećuje svakom pa i naizgled nebitnom detalju. Ako bi pričali o nekoj našoj tajni uspjeha…rekao bih da je ona u tome što ništa ne prepuštamo slučaju.
Kako ste došli do receptura za Aurine proizvode? Jeste li ih i sami osmišljali?
Od prvog dana sami osmišljamo recepture, a kvaliteta proizvoda je bio i ostao naš glavni prioritet u poslovanju. Bilo je u početku puno isprobavanja i učenja po metodi pokušaja i pogreške. Konkretno, recepturu za Teranino smo razvijali nekoliko godina. Veliki broj faktora je u igri, od kvalitete terana koji diktira sve, do niza detalja koji proizvod čine kompletnim. Konačnu recepturu fiksirali smo tek prije šest godina. Otada je nismo značajno mijenjali ali uvijek morate hvatati korak s vremenom, ako ništa drugo teran, bazni sastojak Teranina, svake je godine malo drugačiji.
Trenutno proizvodite 29 vrsta rakija i likera od samoniklog bilja i divljeg voća, četiri vrste džema i devet vrsta džemova, svoje ekstra djevičansko maslinovo ulje i ocat od divlje jabuke i bobica bazge. To je dosta širok proizvodi program.
Ishodište naše proizvodnje je priroda, ona netaknuta, čista u kojoj pronalazimo veliki dio sastojaka koje koristimo u proizvodnji alkoholnih pića i ostalih proizvoda. Prirodu povezujemo s tradicijom, iz koje crpimo nadahnuće za recepte ali i za prezentaciju našeg poslovanja. Cijeli brend Aura izrastao je iz velikog poštovanja prema darovima prirode i njihovu pretvaranju u ekskluzivna pića, znanjem i kreativnošću koji se oslanjaju na povijest našeg zavičaja i iskustvo naših predaka. Današnjim rječnikom to bismo nazvali uzajamnom održivošću. Zahvalni smo što je taj pristup prepoznao velik broj potrošača ali i struka.
Koliki je izazov razvijati i održavati brand koji toliko ovisi o prirodi?
Možda je najbolji primjer našeg Limoncella. Prvi izazov u njegovoj proizvodnji je održavanje ujednačene tipične mutne strukture limoncella, ali bez dodavanja stabilizatora. Drugi izazov je odvajanje eteričnih ulja iz kore limuna koja stvaraju prsten na vrhu boce. To zapravo nije problem nego upravo potvrda da se limoncello spravlja od pravih, prirodnih limuna a ne dodatnih aroma i boja. Nemoguće je postići da se kroz neko vrijeme (otprilike 10 dana) prirodno eterično ulje ne odvoji na vrhu boce, osim filtracijom koju smo svakako željeli izbjeći. Prsten eteričnog ulja je potvrda prirodne proizvodnje, ali može djelovati kupcima kao greška i izazovno je educirati tržište o takvim, nazovimo ih sitnicama.
Sa strane struke, Aura ima snažne argumente u nagradama koje osvaja. Koliko te nagrade znače vama kao proizvođačima, a koliko utječu na tržišnu poziciju Aure?
Naši proizvodi ponose se ukupno 266 medalja s renomiranih svjetskih natjecanja jakih alkoholnih pića, od kojih su čak 152 zlata. Teranino je najnagrađivaniji proizvod destilerije Aura i osvoji oje najviše zlatnih medalja, ukupno 29. Na Teranino festivalu u Balama proglašen je i najboljim na festivalu, a posebno se ponosimo prošlogodišnjim priznanjem London Spirits Competitiona na kojem je osvojio tri medalje, visokih zlatnih 97 bodova te titulu Liqueur of the Year 2024.
Uz Teranino koji prednjači po broju osvojenih odličja, tu su i ginovi Karbun Navy Strength i Limited Sea Edition, zatim Limoncello, Fernet Amaro 78, aperitivo Ora d’Oro, a priključuje im se i Premium Pelinkovac Victoris koji je lansiran tek sredinom prošle godine. Nagrade su naš ponos, važan pokazatelj da i tehnološki radimo odličan posao. Naravno, nagrade i medalje su odličan marketinški moment. Ne šaljete proizvode na ocjenjivanja širom svijeta samo da bise ponosili pred susjedima. Publika itekako primjećuje kad neki proizvodi osvoji nagradu, zlatnu medalju ili visoki broj bodova.
Ali, nemojmo se zavaravati. Sve te medalje ne prodaju proizvod same, niti će publika cijeniti proizvod samo zbog medalja. To je jako kratkog vijeka. Medalje i nagrade su vodič publici, način na koji ćete ih izdvojiti od mase proizvoda na tržištu. Neka vrsta pomoćnog sredstva da vas primijete.
Jedini način opstanka je da publika dugoročno prepozna stvarnu kvalitetu u čaši. Nema te nagrade ili medalje koja će vam pomoći ako vam proizvod ne funkcionira na tržištu.
Aura je od struke prepoznata i kao brand, ne samo po proizvodima nego i poslovno.
Na to smo svi jako ponosni. To je ono što je pravo priznanje struke. Destilerija Aura, a i da se pohvalim i ja osobno, dobitnici smo vrlo cijenjenih priznanja za poslovanje tvrtke od Menadžera 2022. godine, preko europskog priznanja Stvaratelji za stoljeća, Zlatne kune 2023. godine pa sve do nedavno osvojenih priznanja Europski Najmenadžer, Najtvrtka i Najbrend u konkurenciji tvrtki sa prostora jugoistočne i srednje Europe. Uz to destilerija Aura u ovoj je godini na natjecanju Berlin International Spirits Competition osvojila naslov Hrvatske destilerije godine, a na natjecanju World Spirits Awards, također ove godine, osvaja i titulu Master Class Distillery što je svrstava među najbolje destilerije svijeta. Ali opet ću se vratiti na publiku. Sve su ove nagrade super, ponosni smo na njih, ali na kraju se uspjeh uvijek mjeri publikom i kupcima. Najbolji primjer je da u vrijeme globalnog pada ginova, naši Karbun ginovi imaju stabilnu prodaju.
Vi ste jedini hrvatski brend jakih pića koji je razvio lanac vlastitih trgovina i pretvorio ih u zaštitni znak. Kako je došlo do toga?
Nije tu trebalo puno filozofije. Uzmimo samo Škotsku i whisky industriju koja od posjeta, obilazaka destilerija i njihovih shopova godišnje uprihodi oko 80 miljuna funti. Učimo od najboljih.
Dakle, središnji dio destilerije Aura smješten je u stotinu godina starom podrumu u srcu Buzeta i svakodnevno privlači veliki broj posjetitelja. U destileriji, koja se fantastično uklopila u interijer, posjetitelji ne dobivaju samo prezentaciju proizvodnog procesa i degustaciju proizvoda već doživljaj i emocije koji ostaju među njihovim najugodnijim uspomenama. Isti osjećaj želimo stvoriti i kupcima u trgovinama destilerije Aura. Trenutno imamo 25 trgovina, u starogradskim jezgrama istarskih gradića Huma, Motovuna, Grožnjana, Vrsara, Novigrada, Poreča, Rovinja i Pule, zatim u Rijeci, Vrbniku, Krku i Cresu te u Splitu i Murteru. Od prošle godine Aura trgovine proširile su se i u susjednu Sloveniju, otvorili smo trgovine u Kopru, Izoli, Portorožu i Ljubljani.
Zašto osobno toliko radite na tome? Je li istina da sami radite unutarnje uređenje novih trgovina?
Svaka je trgovina specifična, ali sve pričaju priču o destileriji Aura i njezinoj viziji stvaranja. U svima je putem dizajna interijera naglašena ljubav prema baštini, običajima i tradiciji, starim je predmetima udahnut novi život u svrhu prezentacije samih proizvoda i tako redom. Taj dio dizajniranja interijera, recimo to tako, osobno potpisujem. Teško je, ma zapravo nemoguće prenijeti nekome to što nas u Auri vodi od početka. Ne možete nekome objasniti što smo sve proživjeli od dvorišta do danas niti našu osobnu povezanost s baštinom koja nas okružuje od rođenja.
Aurin godišnji party postao je važan dio njenog brenda
Aura je jedna od rijetkih hrvatskih tvrtki, posebno u kontekstu scene jakih pića, koja se upustila u nove, za naše okruženje i neuobičajene poslovne modele. Zašto se se, primjerice, odlučili na franšiziranje trgovina?
Širenjem u Sloveniju počeli smo ostvarivati plan da postanemo regionalni lider. Franšiziranje je dio je te strategije. Već smo otvorili nekoliko franšiznih trgovina.
Kako definirate Aura franšizu?
Osnovna odlika svih franšiznih poslovnica je da zadržavaju kvalitetu usluge i proizvoda istovjetnu Aurinim trgovinama, a i stilom uređenja u potpunosti prate dobro poznate i uhodane Aura Distillery Shopove. Originalno uređenje kojim se uz proizvode prezentira identitet, kroz mnogobrojne restaurirane komade namještaja i uporabnih predmeta, daje posebnu čar i autentičnost.
Dodanu vrijednost daje osoblje, koje je i u vlastitim kao i u franšiznim poslovnicama pomno educiramo o proizvodnom procesu destilerije Aura i svim proizvodima. Uvjereni smo da je educiranost osoblja ponekad presudna u komunikaciji s tržištem. Kupcima detaljno predstavljaju svaki proizvod, sastav, način proizvodnje kao i osvojene nagrade i, naravno, nude i degustaciju svih proizvoda. Posjet svakoj našoj trgovini, vlastitoj i franšiznoj, mora ponuditi uživanje svim osjetilima, ugodnu, opuštajuću atmosferu i iznimnu gostoljubivost.
Na što ćete se fokusirati u budućnosti?
Pripremamo novi Aura objekt u Momjanu, u zgradi nekadašnje stare škole, proširujemo prostor Muzeja u Humu, razvijamo neke nove proizvode. No zasigurno će biti još toga kroz godinu, stalno se otvaraju nove prilike i mogućnosti. Nakon 15 godina predanog rada bila bi velika šteta propustiti ih. Prije svega, najbitnije je sačuvati stabilnost, likvidnost, kontrolu kvalitete, što bolju organizaciju, a nadasve nastaviti njegovati tržište. Planiramo nastaviti s umjerenim i sigurnim investicijama i svu dobit koju ostvarimo reinvestirati u razvoj. To se pokazalo ključnim za stabilnost i rast tvrtke čak i u najkriznijim godinama Covid lockdowna. Ostat ćemo potpuno posvećeni obiteljskoj destileriji.
Victoris se proizvodi na bazi pšeničnog destilata, višemjesečnom maceracijom gorkog pelina ručno branog na obroncima Ćićarije, upotpunjenog s 15 vrsta raznog bilja (eukaliptus, rabarbara, sladić, vanilija, kore citrusa, kamilica, breskva, šljiva…) i zaslađenog medom. Duboke je karamelne boje, dok aromatskim profilom dominira opojna cvjetna nota pelina uz eukaliptus, sladić i breskvu. Polusuhog je karaktera, uz toplu teksturu herbalne gorčine pelina i izvrsnog balansa slatkoće i prepoznatljive gorčine pelina kao zaštitnog znaka likera. Naziv Victoris (lat. „pobjednički“) nije samo oznaka težnje za najboljim nego i podsjetnik na kompleksnu recepturu pelinkovca koja se stvarala dvije godine.
Aura Limoncello klasični je liker od limuna, karakterističan za jug Italije. Prepoznatljiv je po mutnoj strukturi te stvaranju prstena citrusnih ulja na vrhu boce kao pokazatelja korištenja isključivo prirodnog limuna bez dodavanja aroma i stabilizatora. Aura Limoncello proizvodi se isključivo od kore ekološki uzgojenih limuna sa Sicilije. Guste je teksture, izraženih i čistih nota limuna te obilnije i užitne slatkoće balansirane bogatim kiselinama kore limuna. Od izlaska na tržište, popularnost Limoncella raste gotovo u korak s onim kakav je imao Teranino. Uz nagrade poput WSA Double Gold te Spirit of the Year 2023, postavio je i trend limoncella koji se ove godine prometnuo u apsolutni hit na hrvatskom tržištu.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.