Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

STATUSNI SIMBOL Bogati Kinezi masovno se rješavaju vinograda u Bordeauxu. Jedan je nedavno prodan za euro

bordeaux-vinogradi

Kineske investicije u prestižne vinograde u Bordeauxu ne samo da su stale već se trend preokrenuo. Prije petnaestak godina, kupiti vinograd u Bordeauxu za bogate je Kineze bila stvar ultimativnog prestiža. Ili kako je to precizno sažeo Christophe Chateau, direktor komunikacija bordoškog Odbora za vinski marketing (CIVB) “Ako ste htjeli da vas u Kini smatraju uspješnim, morali ste voziti njemački auto, nositi švicarski sat i piti francusko vino.” 

Kinezi su 2010-tih kupili 176 vinograda u cijeloj bordoškoj regiji. Među kupcima su bili i neki od najpoznatijih kineskih poslovnih ljudi poput nekretninskog promotora poznatog kao Mr.Wan koji je kupio dva imanja 2011. ili milijardera Qu Naijiea, vlasnika Haichang Grupe koji je kupio 27 vinograda i vinarija između 2010. i 2014. godine

Na vrhuncu potrošnje, u Kini se prodavalo 80 milijuna boca bordeauxa godišnje i bila je glavno bordoško izvozno tržište prema podacima CIVB-a. Potražnju za vinom prirodno su slijedile investicije u vinograde, posebno vinograde s atraktivnim dvorcima i palačama.  

Prema istraživanju koje je nedavno objavio The Times, zlatno doba je završilo. Naglo i bolno. Kombinacija lošeg poslovnog planiranja, usporavanja kineskog gospodarskog rasta i promjena potrošačkih navika izazvali su golemi pad potražnje za skupim francuskim vinima u Kini. Izvoz bordeauxa u Kinu počeo je padati još 2018. i otada se prepolovio. Sada se bogati Kinezi rješavaju i vinograda.

Spomenuti Mr.Wan, koji je davao intervjue o tome kako će se prije ili kasnije povući u Francusku proizvoditi vina, sada prodaje imanje iz 18. stoljeća za 1,8 milijuna funti, daleko ispod cijene koju je platio za njega. Mnogi su, poput njega, prisiljeni na hitnu prodaju zbog pritisaka kineskih valutnih kontrola (država ograničava prekomorske transfere) i strožih uvjeta kreditiranja kod francuskih banaka. No to sve ne znači da Kineze više ne zanima Bordeaux. Naprotiv, čini se da je završio samo prvi val kupovanja vinograda kao statusnih simbola. Bogati Kinezi kupovali su bankrotirane vinarije, vinarije u dugovima, nerentabilna imanja, nije se puno gledalo na isplativost. 

Vinograde koji se rasprodaju sada sve više kupuju mlađi Kinezi, često s međunarodnim iskustvom u vinskoj industriji i čvrstim poslovnim planovima koji uključuju razvoj turizma i dodatne aktivnosti u vinarijama. Takvu uspješnu transformaciju proveli su, primjerice, Edwin Cheung koji je Chateau Milord pretvorio u mali hotel s puno aktivnosti u okolici ili Chateau Bel-Air koji se specijalizirao za proizvodnju i distribuciju za kineske restorane. Vina su im trenutno na listama 2500 restorana. Ali riječ je više o izuzecima nego o pravilu.

Trenutno se u Kinu iz Bordeauxa izvozi oko 40 milijuna boca vina godišnje. Ne očekuje se skori rast, jer kineski kupci više ne žele plaćati astronomske cijene i sve se više okreću novim vinima, posebno onima koje Francuzi proizvode u Kini. Čini se da su trenutno najjača konkurencija bordeauxima upravo takva vina iz pokrajine Ningxia.

Nisu pomogli ni veliki skandali bogatih vlasnika vinograda. Qu Naijie, jedan od najvećih kupaca, u Francuskoj je osuđen za pranje novca i francuska mu je država oduzela devet imanja. Neki su vlasnici propali zbog kulturoloških pitanja. Imali su loše informacije a nisu htjeli angažirati konzultante u Francuskoj, jer se u kineskoj poslovnoj kulturi traženje savjeta i pomoći često smatra slabošću.

Sve skupa izazvalo je rasprodaju vinograda i drastično srušilo cijene. Početkom 2000-tih kad je trend počeo, hektar vinograda u Bordeauxu prodavao se za 55 tisuća eura. Sada se može kupiti za 10 tisuća. Krajem prošle godine na tržištu je bilo oko 400 bordoških vinograda, oko 70 posto prodaja klasificirano je kao hitna prodaja zbog financijskih problema i potrebe za hitnim održavanjem. Jedan je vinograd nedavno prodan za jedan euro jer je kupac naslijedio gubitke veće od vrijednosti imovine. 

Bordeaux sada polaže nade u novu generaciju kupaca iz Kine. Oni su obično mlađi od 45 godina, obrazovani i žele od vinarija napraviti uspješan biznis. Posebno su zanimljivi njihovi turistički planovi, koji u pravilu podrazumijevaju sportski turizam, organizaciju elitnih evenata i vjenčanja i razvoj ultraluksuznih butiknih hotela. Dio francuskih vinara u Bordeauxu je skeptičan. Boje se da će Kinezi mitsku vinsku regiju pretvoriti u Disneyland za mlade bogataše. Ali i neki od njih, poput Chateaua Smith Haut Lafitte, odavno su proširili okvire poslovanja. Ova međunarodno poznata vinarija proizvodi Caudalie, popularnu liniju kozmetike od svog grožđa. Specifičnost Bordeauxa je upravo njegova otvorenost i raznolikost. Dok u Burgundiji do vinograda i dalje možete doći samo ženidbom u obitelj koja ga već posjeduje, vlasnici vinograda u Bordeauxu dolaze iz cijeloga svijeta, a predsjednik bordoškog Odbora za vinski marketing (CIVB) je Britanac, Allan Sichel.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.