Traju već tjednima bojkoti trgovačkih lanaca. Prvi je bio jako uspješan i poslana je snažna, prijeko potrebna poruka. Mnogi trgovci su se zabrinuli, a reagirala je i Vlada RH. Prema Odluci o izravnim mjerama kontrole cijena u trgovini na malo, upratili ste vjerojatno i sami, obuhvaćeno je čak 70 proizvoda kojima su ograničene cijene.
Od rujna 2023. godinena listi je bilo trideseteak proizvoda poput suncokretova ulja, mlijeka, šećera, brašna i slično, a neki dan im je, uslijed ove jasne poruke građana koji su se prvotno okupili oko Facebook grupe Halo, inspektore, dodano još četrdeset. Na listu su dodani kruh, palenta, ječmena kaša, pecivo, pahuljice, dvopek, tjestenina, suhomesnati proizvodi, konzervirani proizvodi, ribe, kao i dodatni mliječni proizvodi.
“Država je reagirala, ali moraju se uključiti i drugi,” rekao je Plenković, te dodao da nitko neće propasti ako su cijene malo umjerenije.
Da sada ne nabrajam svih tih sedamdeset proizvoda kojima je ograničena cijena, trebali bi biti navedeni na ulazu u svaki dućan, spomenut ću samo dva koja su bitna za ovu priču, ali na primjeru kojih se zapravo najbolje može vidjeti opravdanost cjelokupnog bojkota… Ta pohlepa naime, kako ćete vidjeti ako nastavite čitati ili prošećete do obližnje pekare, ne poznaje granice, ali ni sram.
——-
Elem, Vlada RH ograničila je cijenu kruha i cijenu peciva. Pritom je odredila njihove kategorije i količine. Za kruh je kategorija pšenični polubijeli, a količina kilogram. Dok je za pecivo kategorija kajzerica, a količina je umjesto po težini označena po komadu.
U čemu je tu problem?
Nema problema.
To je, rekao bi neki nadobudni menadžer iz recimo Mlinar Grupe, samo izazov. Izazov kojemu su, kako sam neki dan kod njih primijetio, sjajno doskočili.
Mlinar Grupa, naime, najveća pekarska grupacija u tzv. Adria regiji koja pokriva tržište od 16 milijuna stanovnika i koja je ostvarila značajan rast ukupnih prihoda tijekom 2023. godine dosegnuvši 163,3 milijuna eura, a i u prvom kvartalu 2024. godine zabilježila je rast prihoda od 18% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, upravo je u tom određivanju količine zamrznutih cijena proizvoda pronašla svoju priliku da joj se ne umanji dobit. Ili, kako bi naš premijer šaljivo rekao, da ne propadnu…
Jedna kajzerica mora koštati 13 centi, shvatili su u Mlinaru, ali kolika će ta kajzerica biti nigdje ne piše. Rupa je to, reklo bi se, u zakonu, a oni su je odlučili iskoristiti te svega jedan dan nakon uvođenja ograničenih cijena – ograničili su veličinu svojih kajzerica.
Kod kruha ne mogu učiniti ništa jer je, jasno, određen po kilaži, eventualno malo varati na vagi, ali zato kajzerica, za koju je bitno samo da je jedan komad, može biti i veličine pikule. A upravo takvu kajzericu je, evo, Mlinar izbacio na tržište. Obujam svoje kajzerice smanjili su, naime, skoro za dvostruko… Ušteda je to na materijalu koja bi sasvim sigurno trebala osigurati daljnje dobre poslovne rezultate navedene grupacije.
Za cijenu obraza i tako nitko ne pita!
E sada, pitanje koje se postavlja je treba li Mlinaru čestitati na inovativnosti i prilagodbi stanju na tržištu ili, što ja znam, bojkot usmjeriti prema njima? Ovo prvo, uvjeren sam, učinit će tamo već neki šefovi koji će svoje inovativne menadžere koji su malo previše gledali film Draga, smanjio sam djecu nagraditi bonusima na kraju fiskalne godine, ali ovo drugo bi možda ponovno trebali učiniti građani.
Samo tako će se, uvjeren sam, kajzerica vratiti na svoju normalnu veličinu, a cjelokupna ideja s ovim bojkotima uspjeti. Jer, cilj bojkota ne bi trebao biti da se bojkotira sve bez ikakvog kriterija, već samo ono gdje nas se pravi budalama, a za eklatantniji primjer takve politike od ovog sa smanjenjem veličine kajzerice zbilja nisam čuo.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.