Nedavno BBC-jevo otkriće moglo bi izazvati jedan od najvećih skandala na globalnom tržištu hrane zadnjih godina. Svatko tko ozbiljnije prati gastronomiju već godinama zna za problem krivotvorenja najprodavanijih talijanskih proizvoda. Dio se krivotvori u Italiji, u segmentima proizvodnje u koje je ušla talijanska mafija, a dosta veliki dio lažnih talijanskih proizvoda i sastojaka proizvodi se u Kini, zbog jeftine radne snage i zato što u Kini nema zapadne regulative koja štiti sigurnost proizvoda i potrošača.
Jedan od najmasovnije krivotvorenih talijanskih proizvoda nisu skupi proizvodi poput pršuta ili parmezana, već rajčice. U novoj istrazi BBC-jevi novinar dokazali su da da se u nekoliko britanskih supermarketa prodaju pirei od rajčice lažno deklarirani kao talijanski, koji se zapravo proizvode od rajčica s plantaža u Kini, na kojima se koristi prisilni rad, odnosno rade robovi. U lancima Tesco, Waitrose i Asda identificirali su piree od rajčice na kojima se riječ “talijanski” koristi u nazivu i na deklaraciji. Riječ je o ukupno 17 proizvoda, od kojih su većina robne marke supermarketa koje se osim u Velikoj Britaniji prodaju i u Njemačkoj. Glavni dokazi u BBC-jevoj istrazi su stručna testiranja proizvoda i iskazi radnika koji su na plantažama preživjeli torturu.
Većina kineskih rajčica koje se predstavljaju kao talijanske dolazi iz regije Xinjiang. Većina robova na farmama su Ujguri ili pripadnici drugih muslimanskih manjina. Na zlostavljanje ovih etničkih skupina UN je već ranije optužio Kinu, ali kineska vlast negira da u industriji rajčica postoji prisilni rad. Tvrde da su prava radnika zaštićena zakonom a da se UN-ovo izvješće temelji na “dezinformacijama i lažima”. Nalaze BBC-jeve istrage osporavaju i svi spomenuti supermarketi. Ali podaci koje iznose BBC-jevi novinari vrlo su ozbiljni.
Kina uzgaja oko trećinu svjetskih rajčica. Xinjiang je jedna od klimatski najpogodniji regija za taj uzgoj i ergija u kojoj je 2017. država počela masovno pritvarati Ujgure. Organizacije za ljudska prava upozoravale su na “kampove za preodgoj” u Xinjiangu. BBC je razgovarao s 14 ljudi koji tvrde da su bili prisiljeni raditi na plantažama rajčica ili su mu svjedočili u zadnjih 16 godina. “U zatvoru su nam rekli da će rajčice biti izvezene u inozemstvo,” citiraju na BBC-ju izvjesnog Ahmeda koji tvrdi da su radnici koji nisu ispunjavali kvotu od 650 kilograma ubranih rajčica dnevno, kažnjavani električnim šokovima. Drugi svjedok, ujgurski učitelj Mamutjan, koji je 2015. zatvoren zbog neispravnih putnih isprava, rekao je da su ga u zatvoru pretukli jer nije ispunio nerealne kvote.
“U mračnoj zatvorskoj ćeliji sa stropa su visjeli lanci. Tu su me objesili i pitali zašto nisam obavio posao. Jako su me tukli po zadnjici, u rebra. Još imam ožiljke,” rekao je novinarima.
Budući da ovakve izjave nije lako provjeriti, iako svi sugorovnici pričaju isto, potkrijepljene su UN-ovim podacima iz 2022. koji dokazuju prisilni rad u zatvorima u Xinjiangu. Usporedbom podataka o transportu rajčica po svijetu koje prikuplja neprofitna organizacija C4ADS, BBC je utvrdio da se većina rajčica s plantaža u Xinjiangu vlakovima kroz Kazahstan, Azerbajdžan i Gruziju dovozi u Europu i završava u Italiji. U tim se podacima učestalo spominje kompanija Petti, dio grupe velikih talijanskih kompanija specijaliziranih za preradu rajčica. Petti je kineske tvrtke Guannong kupio više od 36 milijuna kilograma paste od rajčice od 2020. i 2023.
Petti osim pod svojim brendom proizvodi umake od rajčice pod robnim markama supermarketa. BBC je testirao 64 različita pirea od rajčice koji se prodaju u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i SAD-u uspoređujući ih u laboratoriju s uzorcima iz Kine i Italije. Uključivali su vrhunske talijanske marke i vlastite robne marke supermarketa, a mnoge je proizvodio Petti. Nalazi su pokazali da mnogi od testiranih proizvoda zaista sadrže talijanske rajčice, primjerice talijanski brendovi Mutti i Napolina, kao i robne marke nekih njemačkih i britanskih supermarketa poput Sainsbury’sa i Marks & Spencera. Čak sedamnaest proizvoda, međutim, sadrže kineske rajčice a deset od takvih je proizveo Petti.
Zanimljivo je da je jedan veliki lanac supermarketa priznao da svjesno koristi kineske rajčice. Lidl je za BBC izjavio da su “kratko vrijeem” radi problema u opskrbi prodavali kineske rajčice pod brendom Baresa Tomatenmark talijanskog dobavljača Giagura. Giaguro, pak, uvjerava da kupuje rajčice samo od odbavljača koji poštuju prava radnika. U ovom slučaju od kompanije Cofco Tunhe iz Xinjianga koja je završila pod sanckijama u Americi zbog prisilnog rada.
O ovoj smo temi na Kultu Plave Kamenice pisali još 2018. godine, kad je izišla knjiga Rosso Marcio francuskog novinara Jeana Baptistea Maleta. Riječ je o golemom biznisu, koji talijanska država očito ne može spriječiti niti staviti pod kontrolu. Kina je, uostalom, odavno globalni dominator na tržištu koncentrata od rajčice, a nova otkrića BBC-ja ukazuju na mogućnost da se ta dominacija posredno širi na sve masovne proizvode od rajčica.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.