Početkom prosinca razgovarali smo s jednim renomiranim dalmatinskim chefom, čije ime ne možemo spomenuti, jer čovjek više nikad ne bi dobio ni jednog zubaca, šanpjera ili škrpinu za svoj restoran.
A i ovako nije siguran što zapravo dobiva. Chef tvrdi da su se ribari, blago rečeno, drastično ulijenili, da manipuliraju državnim poticajima i da se masovno bave lažnim deklariranjem ribe i švercom ribe.
Ne tvrdimo da je stanje baš svugdje tako loše kao što opisuje iskaz našeg sugovornika, ali smatramo da je važno objaviti s kakvim se sve problemima susreću chefovi i ugostitelji na Jadranu, pokušavajući nabaviti divlju oboritu ribu.
Evo chefova iskaza:
“Prvo, naši ribari sve rjeđe izlaze na more. Neki od njih katkad nadležnim državnim službama prijavljuju da su isplovili kako bi dobili stimulacije, ali zapravo ne isplovljavaju, jer nadležne državne službe nisu povezane s njihovom GPS-ovima pa ne znaju je li brod doista isplovio. Sustav praćenja je uspostavljen, ali u praksi ne radi. Drugo, golema količina ulova bijele ribe odmah se prodaje Talijanima, jer je naša riba ukusnija od njihove.
A naše veće ribarske tvrtke i distributeri svojim kupcima prodaju kovače iz Grčke, brancine iz Francuske, orade iz bilo kojeg dijela Sredozemlja, koje deklariraju kao da su sve te ribe ulovljene u hrvatskom Jadranu. Možete biti sigurni da golema većina riba koje se u restoranima i na ribarnicama prodaju kao hrvatske oborite ribe, nikad nisu plivale u hrvatskom Jadranu. Čak i ja, kao dugogodišnji profesionalac, katkad teško mogu vizualno razlikovati našeg i grčkog šanpjera. A razlika u okusu je ogromna.
Tržište bijele ribe trenutno je vjerojatno najveće područje šverca i crne burze u cijeloj hrvatskoj proizvodnji hrane.
I treće, ako restoran doista želi imati jadransku bijelu ribu, vlasnik ili chef mora pristati na sve uvjete ribara i mora ga doslovno moliti da isplovi kako bi dobio nekoliko primjeraka najbolje, žive jadranske divlje ribe. To su činjenice. Mobitel pun brojeva raznih malih ribara jedino je jamstvo da ćete imati najbolju ribu. S velikim ribarima uglavnom nema smisla razgovarati, jer nikad ne znate što će vam oni donijeti,” završio je naš sugovornik, poznati chef ali i ribarski insajder po obiteljskoj liniji.
E sad, ako je takvo stanje zimi kad na Jadranu nema previše turista, možemo zamisliti što se događa tijekom ljeta: svježa jadranska divlja riba tada u restoranima postaje uglavnom misaona imenica uz vrlo, vrlo malo iznimki.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.