Institut za oceanografiju i ribarstvo u Splitu objavio je rezultate istraživanja koja su potvrdila da u Jadranu žive dvije genetski različite vrste škampa. Jedni žive u kanalu sjevernog Jadrana, a drugi južnije, u otvorenom Jadranu, prenosi Novi list. Istraživanje je objavljeno u časopisu Ecology and Evolution.
Kako objašnjavaju na Institutu, dosad je bilo poznato tek da u Jadranu škamp žive u dvije zone, da su te zone različito naseljene škampima i da oni dostižu reproduktivnu zrelost različitom brzinom. U Jabučkoj kotlini žive gusto naseljeni manji škampi, a u kanalima sjevernog jadrana veći, koji kasnije spolno sazrijevaju. Sada je, međutim, utvrđeno, da te razlike među škampima nisu uvjetovane samo vanjskim faktorima već genetski pa se populacija škampa u Jadranu ne može ni promatrati kao jedinstvena. Istraživanje je pokrenuto nakon što je Europska komisija 2015. preporučila da se u Jadranu precizno analizira populacija škampa kako bi se njome bolje upravljalo. Znanstvenici su tražili podatke o genetici jadranskih škampa i njihovoj povijesti.
Tako je utvrđeno da su se škampi u Jadranu razdijelili u geološkom dobu kada pala razina mora (prije 12.000 do 126.000 godina). Dio škampa povukao se prema dubljim dijelovima Jadrana, a dio je ostao izoliran u Velebitskom kanalu i Kvarnerskom zaljevu, gdje se danas love najbolji škampi. Kad je razina mora počela ponovno rasti, škampi s juga ponovno su naselili otvoreni Jadran. Ti su škampi danas genetski raznolikiji pa je nedavno zabranjen izlov škampa iz Jabučke kotline, njihovog glavnog mrijestilišta.
Rezultati ovog važnog istraživanja konačno objašnjavaju zašto su sjevernojadranski škampi toliko veći i ukusniji od dalmatinskih, ali još je važnije jer će omogućiti bolju zaštitu i strategije upravljanja stokom škampa u Jadranu, što bi u konačnici moglo dodatno povećati kvalitetu kvarnerskih škampa, jednog od tri najvažnija gastronomska hrvatska aduta.
Naslovna fotografija/Škampi u opatijskom Navisu
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.