Zaboravite dating aplikacije, sada se sve događa u vašem kvartovskom supermarketu. Ludilo je krenulo iz Španjolske, vjerojatno zahvaljujući genijalnom marketingu trgovačkog lanca Mercadona (koji tvrdi da s time nema ništa).
S TikTok profila Mercadona (za koji Mercadona tvrdi da je fan profil) Španjolci su pozvani da u dućanima naprave živi Tinder. Kako? Tako da dođu između sedam i osam navečer pred zatvaranje, uzmu ananas i stave ga u svoja kolica ili košaricu naopako, s lišćem prema dolje.
Uslijedile su kaotične scene. Mercadonine trgovine počele su sličiti na klubove vikendom, u neke su morali zvati policiju da uvede reda. Mercadona je golemi lanac s trgovinama u gotovo svakom većem mjestu u Španjolskoj. I svugdje je isto.
Originalna ideja za ovaj novi pokret pripisuje se glumici i komičarki Vivy Lin koja je na TikToku objavila video u kojem gura kolica po trgovini i govori da je najbolje vrijeme za traženje frajera u Mercadoni između sedam i osam navečer.
@xqerejasi Paola debe estar buscando su media piña. en #mercadona #mercadonatiktok #piña #cita #firstdate #medianaranja #ligue #igar #love #Amor #lentejas #xqerejasi #risas #bromas #7 #20 #8 #paola #19 #20 #madrid #valencia #barcelona #españa #spain ♬ sonido original – 🔥XQEREJASI😎
Nakon toga na profilu Mercadona netko je objavio ananas okrenut naopako: “Ovaj ananas na polici Mercadone čeka da smuvaš nekoga.” Ako vam se netko svidi, kolica s ananasom trebate odgurati na odjel s vinima i nadati se da će za vama ubrzo doći vaša simpatija.
Naravno, kad su već u trgovini, većina ljudi će nešto i kupiti. No, u jednoj madridskoj Mercadoni žale se da im dolaze cijele grupe tinejdžera koji guraju prazna kolica s ananasom i ništa ne kupuju. U jednoj se pojavio čovjek odjeven kao golemi ananas i napravio momačku. U Bilbau su zamolili policiju da čuva Mercadone od sedam do osam jer se ljudi guraju i svađaju. Trend je dobio i svoju pjesmu, s riječima “ Na vinima mi srce lupa, čekam nekog posebnog, nekoga za kim mi duša čezne.”
Ovo naravno nije prvi put da se okrenuti ananas koristi kao šifra. Ananas je odavno poznat kao znak svingerskih parova koji traže zabavu. U sadašnjoj verziji koja podsjeća na vremena Bridget Jones, sve je puno masovnije a zaposlenici Mercadone su bijesni jer nakon osam moraju čistiti tone razbacane, nekupljene robe.
U nekim trgovinama već su počeli sklanjati kutije s ananasom prije sedam. Trend dobiva i ozbiljne kritike “Pasti u kandže kampanje osmišljene kroz društvene medije može biti nevino kao u ovom slučaju, sa svim šalama i djetinjastim ispadima koje izaziva,“ napisala je komentatorica Susana Quadrado u dnevniku La Vanguardia, “ali pokazuje koliko virtualni svijet uvjetuje naše društveno ponašanje i kako lako pretvara korisnike u besplatne megafone.” Iz Španjolske, trend okretanja ananasa u trgovinama počeo se širiti Europom, pa je vrijeme i za malo povijesti.
Još nije ustanovljeno kad je točno ananas od simbola bogatstva postao simbol neobveznog seksa. Izvorni naziv ananasa (koji spada u bobičasto voće) je nanas, potječe iz jezika Tupi s područja današneg Brazila i znači izvrsna voćka.
@ceciarmy #mercadona ♬ sonido original – Ceciarmy
Već 1629. godine pisac John Parkinson tvrdio je da je biblijsko zabranjeno voće iskušenja u Edenskom vrtu zapravo ananas. U 17. stoljeću španjolski kraj Ferdinand bio je toliko fasciniran ananasom da ga je proglasio simbolom sreće, pa je ananas bio ravnopravan s potkovom i djetelinom s čeetiri lista sve do 19. stoljeća. U kineskoj kulturi simbolika ananasa ima lingvističku crtu, kineska riječ za ananas zvuči slično kao “stiže ti sreća.” Tako su ananasi ušli u običaje darivanja za kinesku Novu godinu. Na Karibima je ananas simbol plodnosti, simbol gostoprimstva postao je tek u 18. stoljeću što je direktno povezano s kolonizacijom. Kapetani su ga koristili kao statusni simbol, donosili su ga s putovanja kao znak da su uspješni u svom poslu i bogati.
U našoj kulturi okretanje ananasa postalo je popularno negdje početkom 90-tih. Prema jednom članku u Men’s Healthu, obrnuti ananas prvi se put u rječnicima slenga pojavio 2006. godine s objašnjenjem: “Ananas predstavlja gostoprimstvo i gostoljubivost. Svingeri stavljaju ananas na trijem ili poštanski sandučić kako bi označili da je u tijeku svingerska zabava. Ananas se okreće naopako i kad osoba traži svingersku zabavu. Izvorno se ovaj znak koristio tako da je osoba u trgovini u kupovnu košaricu stavljala ananas naopako.”
Ananas kao svingerski znak najčešće se koristio tamo gdje je bio nadohvat ruke i gdje su svingerski parovi češće odlazili, u turističkim resortima i na kruzerima. Neke kompanije spominjale su ga i u vodičima za putnike. “Nije riječ samo o lijepoj tropskoj dekoraciji, ako vidite ananas pred kabinom, to je poruka koja nema veze s desertom.” U istom članku u Men’s Healthu jedan sugovornik svinger objasnio je da je strategiju okretanja ananasa uspješno koristio u trgovinama kad je živio u New Yorku, kao što to sada masovno rade Španjolci.
Čini se da se ananas vraća u modu svaki put kad se kultura dejtanja i neobaveznog seksa mijenja. Ovoga puta jedan od glavnih faktora je to što mladi ljudi masovno izbjegavaju online dejtanje (dating app burnout, što možemo). Psiholozi objašnjavaju da korisnici aplikacija za dejtanje osjećaju da je cijeli proces traženja partnera preko interneta nepouzdan, da moraju puno uložiti a malo dobivaju i, najvažnije, ono što se događa na aplikacijama za dejtanje podriva im samopouzdanje i nadu da će naći pravog partnera. Samo manji dio svih korisnika pronalazi odgovarajuće partnere i veze preko aplikacija.
Istraživači koji prate aplikacije za dejtanje od njihovih početaka kažu da su znakovi zamora kod korisnika bili vidljivi još dok su postojale samo desktop platforme poput eHarmony ili Match.com, a otpor se počeo pojačavati kad su aplikacije postale mobilne.
@marinabarrial Fue divertido JAJAJAJA
♬ sonido original – @clips_foryou1
Tržišna pozicija dejting aplikacija i dalje je izvrsna, koristi ih otprilike trećina odraslih osoba, neovisno o tome jesu li single ili u vezama. Pandemija covida i lockdowni dramatično su pojačali efekte burnouta, posebno osjećaj beznađa i usamljenosti na koje se korisnici žale. Sve to svajpanje lijevo i desno (način selekcije poželjnih partnera u Tinderu i još nekim aplikacijama), klikanje, bizarne privatne poruke koje ne vode nigdje, sve je to iscrpljujuće i ne nudi ništa osim sumnji i zasićenja, objasnili su sugovornici u siječanjskom članku na portalu Fast Company.
U susretu uživo ljudi razmjenjuju nemjerljivo više neverbalnih informacija nego online, automatski su empatičniji i humaniji nego kad su skriveni iza nadimaka na internetu, rade instinkti i emocije i partneri se međusobno mogu puno brže i bolje procijeniti nego preko apliakcija. Živi ljudski kontakt ništa ne može nadomjestiti. Najpopularnija nova mjesta za traženje partnera zato nisu nove aplikacije nego škole trčanja, zatvorene teretane, pub kvizovi, timski sportovi, a na velika vrata se vraća i speed dejting. Tako da se u nekoj optimističnoj viziji, koja ne obuhvaća proračunati marketing i orvelovski utjecaj društvenih medija, masovno okretanje ananasa u Španjolskoj ipak može smatrati i dobrim znakom. Zdravi resetom romantike.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.