Vjerujemo da ne postoji osoba iz srednje i jugoistočne Europe koja ne prepoznaje bocu s logom STOCK84. Posebno u našim krajevima, slavni Stock jedan je od proizvoda koji su označili nekoliko zadnjih desetljeća. Neizostavno popularna Stock cola osamdesetih i devedesetih je bila prethodnik današnje koktelske scene u čitavoj regiji. A priča o Stocku duboko je povezana i s Hrvatskom.
Osnivač Stocka Lionello Stock rođen je 1866. godine u Splitu, u jednoj od najvažnijih židovskih obitelji u Dalmaciji. Lionellov brat Emil Stock izgradio je slavnu Solinsku cementaru, a početkom 20. stoljeća s još jednim slavnim splićaninom Vidom Morpurgom i tvornicu alkoholnih pića. U toj se tvornici niz godina proizvodio baš onaj slavni Stock, a destilerija je kasnije preseljena u Rovinj.
Lionello, tada 18-godišnji poduzetnik, u partnerstvu s Carlom Camisom 1884. otvorio je parnu destileriju u Trstu. Lokacija su odabrali vrlo promišljeno. Osim što je rodni grad Lionellovog oca, Trst se kao i Split tada nalazio u sastavu Austro-Ugarske Monarhije. Trst je bio u samom srcu najvažnijih europskih poslovnih i trgovačkih zbivanja kraja 19. stoljeća. Distilleria a vapore Camis & Stock prozvodila je Cognac Medicinal pod etiketom medicinskog proizvoda, kao što je bilo uobičajeno u to vrijeme. Stock Cognac Medicinal na području Austro-Ugarske i Njemačkog carstva ubrzo je postao glavni konkurent francuskim brandyjima uključujući i cognace.
Početkom 20. stoljeća Stock je bio jedan od najvećih proizvođača alkoholnih pića u Europi. Godine 1920. kupio je destileriju Plzeň Božkov u tadašnjoj Čehoslovačkoj i niz pogona širom srednje, istočne i južne Europe, ali i u Sjedinjenim Državama i Egiptu. Dolaskom nacista 1939. godine tvornica u Plzeňu oduzeta im je kao židovska imovina, a Lionello Stock je srećom uspio preživjeti uhićenje i progon židova u Trstu. Nakon rata, Plzeňsku tvornicu nacionalizirala je Čekoslovačka komunistička vlast.
Lionello Stock umro je 1948. godine u 82. godini života, ali njegovo čvrsto naslijeđe i danas živi i raste. Kroz 1950-te i 60-te Stock je otvarao u to doba inovativne kanale komunikacije prepoznajući prije svega značaj nadolazećeg medija televizije. Vizuali dvanaest velikih talijanskih slikara koje su angažirali stvorili su suvremeni identitet Stocka. Tako je i slavni Stock Cognac Medicinal, dijelom i zbog regulative, promijenio ime u danas ikonografsko STOCK84.
Od 1970-tih Stock upravlja s dvadesetak proizvodnih pogona u kojima radi gotovo gotovo dvije tisuće ljudi. S padom komunizma ponovno su preuzeli su i svoj povijesni pogon u Plzeňu i počeli proces udruživanja s Eckesom i Polmos Lublinom, a u zadnjih su nekoliko godina preuzeli Borco, vlasnika Sierra tequile i Finsbury gina, Dugas i Clan Campbell Scotch Whisky brend.
Stockov portfelj danas čini više od 80 brandova dostupnih u više od 50 zemalja. Treba naglasiti da Stock sve proizvode iz svog izvornog portfelja proizvodi u potpunosti samostalno. Taj vertikalni sustav omogućuje čak i proizvodnju neutralnog alkohola presudnog za proizvodnju gotovo čitavog Stockova portfelja.
Iako u regiji zadnjih godina raste nevjerojatnim stopama, pelinkovac je kao klasični gorki biljni liker i dalje donekle konzervativna kategorija. To se posebno odnosi na aromatske profile pelinkovca. Cvjetne note i gorčina biljke pelin osnova su pelinkovaca, ali i profil koji otvara prostor malo drugačijim pristupima.
Na tržištu su se tako pojavili pelinkovci s odvažnijim odmakom, notama vanilije ili dodatnom aromatizacijom narančama, no većina pelinkovaca i dalje ostaje u poznatim aromatskim okvirima. To samo po sebi nije loše, ali pelinkovac daje ozbiljan prostor za novu kreativnost.
Pelinova grupacije Stock Spirits jedan je od najboljih primjera takve kreativnosti. Stock Spirits s Pelinovom je napravio iskorak u pomalo neočekivanom smjeru, s citrusnom notom bergamota koja je pokazala posve novi smjer i dinamiku sceni pelinkovaca. Pelinova je u osnovi spoj dvaju specifičnih, jedinstvenih macerata, voćnog i botaničkog (herbalnog). Maceracije dviju različitih baza ciljano se razdvajaju kako bi se maksimalno kontrolirali aromatski i okusni spojevi koje biljke infuziraju, jer su duljine infuzije bilje i voćem, posebno citrusima, bitno različite. Oba macerata se kupažiraju (blendaju) i dodaju im se ostali sastojci. Do ove faze sve sastavnice Pelinove su nefiltrirane. Filtracija se provodi prvenstveno zbog uklanjanja suhe tvari (ostataka bilja) i tek na gotovoj kupaži.
Biljnim kompleksom Pelinove dakako dominira gorki pelin (Artemisia absinthium), uz još tridesetak biljaka od kojih neke doista donose vlastitu dozu neuobičajenosti, poput izrazito aromatičnog pontskog/rimskog pelina, inače povijesnog sastojka apsinta, ili distinktivnog kolombo korijena i cejlonskog cimeta, bobica kleka (borovice) i angosturine kore, slavljenog sastojka bittera.
Najvažniji u Pelinovi je bergamot, veličanstveni citrus s talijanskog juga. Citrus bergamia ili bergamot naranča po svemu je sudeći hibrid limuna i gorkih naranči. Intenzivne je zelene boje poput limete, izraženije gorčine i nešto manje kiselosti, ali opojne aromatike. Neizostavan je i cijenjen u industriji parfema zbog izuzetne podatnosti u kombinaciji s drugim aromama na koje djeluje kao poveznica bouqueta.
Taj podatni karakter bergamota i osnova je izgradnje bouqueta Pelinove. Osim što se odlično nadopunjuje s gorčinom pelina, on podiže herbalni kompleks macerata. I doista, Pelinova je u balansu više gorka nego slatka, slično kao talijanski amari, uz vrlo jasnu cvjetnost, herbalni kompleks i svježu citrusnu notu. Vizualno, tamnim karamelnim tonovima provlači se jasan crvenkasti odsjaj što također podsjeća na klasični amaro. Teksturom je nešto izravnija, uz blagu oštrinu na startu koja doprinosi dojmu tijela ali i čvrstini u koktelima, u kojima je Pelinova podjednako dobra baza i aromatska nadopuna klasicima.
Sam spomen imena Suntory neizostavno nas vodi u Japan i povijest fantastičnih japanskih whiskyja. Sinjiro Torii pokrenuo je kompaniju još 1899. godine uvozeći vina na japansko tržište, ali ono po čemu ga pamtimo japanski je whisky. Godine 1923. otvorio je prvu destileriju japanskog whiskyja, danas poznatu kao Yamazaki. Suntory Yamazaki 2013 Sherry Cask osvajanjem najvećeg broja bodova prema izboru The Whisky Bible zapalio je iskru koja je kategoriju japanskih whiskyja lansirala u nebesa. Danas je Suntory Global Spirits jedna od najvažnijih svjetskih kompanija, sa slavnim brendovima poput Jim Beama, Laphroaiga ili Connemara whiskyja u portfelju.
Specifičnost većine japanskih whiskyja je vertikalni sustav. Za razliku od Škotske koja svoje blendove gradi miješanjem whiskyja iz čitavog niza destilerija u različitom vlasništvu, u Japanu se kompanije oslanjanjaju gotovo isključivo na svoje resurse. Suntory svoje blendove gradi koristeći isključivo vlastite destilerije, Yamazaki i Hakushu za malt i Chita za grain komponentu.
Vrlo živahni Toki (što na japanskom znači vrijeme) blend je prepoznaljivo svježih Yamazaki i Hakushu maltova dozrijevanih u bačvama od američkog hrasta, i težih grainova iz Chita destilerije. Toki je u ideji posve neuobičajen jer njegovu aromatsku bazu čini dominantna, teška i karakterna grain komponenta što logiku blended whiskyja okreće naglavce. Rezultat je velika voćnost s aromama zelenih jabuka, bresaka i ružičastog grejpa uz mednost, pržene bademe i vaniliju te vrlo primjetnu, gotovo gorkastu herbalnost. Toki je blend klasičnog japanskog profila usmjeren prije svega prema koktelskoj sceni, a japanska glasi za jednu od najznačajnijih u svijetu.
Iako je proizvod velikog Suntory Global Spirits, Roku Gin je proizveden u malim destilacijskim uređajima, pristupom i sistematikom crafterske scene. Biljni kompleks čini osam tradicionalnih biljaka za gin: borovica, citrusne korice, korijander, cimet…uz šest tipično japanskih autohtonih biljaka. Japanske biljke predstavljaju i četiri godišnja doba: listovi i cvjetovi japanske trešnje proljeće, sencha i gyokuro čajevi ljeto, sanshō papar jesen a korica yuzu citrusa zimu. Profilom Roku gina (roku na japanskom znači šest) dominiraju cvjetnost i herbalnost s naglaskom na zeleni čaj te svježina citrusa povezanih neočekivano baršunastom teksturom uz dozu paprenosti na finišu.
Japanska vodka neuobičajenog karaktera spravlja se od tradicionalne japanske sirovine – bijele riže. Japanska bijela riža ili hakumai fermentira se na specifičan način sličan proizvodnji shōchūa, japanskog tradicionalnog jakog pića. Destilira se na visoku jakost i dvostruko redestilira uz ciljano čuvanje karaktera bijele riže, pa se filtrira kroz ugljen dobiven od bambusa do kristalno sjajne bistrine. Haku (što na japanskom znači bijelo i kristalno sjajno) karakterna je vodka gotovo herbalnog dojma kardamoma, gorkih limuna, mente i naznaka voćnosti manga.
Ready To Drink (RTD), već smiješani kokteli spremni za konzumaciju, danas su vjerojatno najpoželjnija kategorija na tržištu. Oko RTD-a se gradi cijela scena koja daleko nadilazi nekadašnje ideje o jednostavno dostupnom baznom alkoholnom piću zamiješanom s gaziranim pićem.
Za mnoge neočekivano, RTD postaje sve ozbiljnija i sve promišljenija kategorija puna zanimljivih koktela spremnih za konzumaciju na jedan klik limenke. Čak i limenke kao danas apsolutno najzastupljeniji tržišni spremnik RTD pića nadjačale su sve, od bočica do vrećica. Uspjeh RTD-a nije nimalo slučajan. Industrija jakih pića jasno je prepoznala pet ključnih razloga za ovakav rast i široku prihvaćenost.
1. Praktičnost RTD pića pružaju brzo i jednostavno rješenje konzumentima koji ne žele trošiti vrijeme na spravljanje svojih pića. To je posebice privlačno mlađoj, urbanoj populaciji bržeg tempa života.
2. Mobilnost Pakiranja RTD pića su uobičajeno dizajnirana za konzumaciju u hodu, što ih čini savršenima za događanja na otvorenom, festivale i opuštena druženja.
3. Raznolikost i inovativnost Tržište RTD pića često uvodi nove i uzbudljive okuse i arome, kombinacije i limitirana izdanja koja privlače konzumente željne novih iskustava.
4. Konzistentnost okusa i aroma RTD proizvodi osiguravaju konzistentan, dosljedan okus i kvalitetu što može biti privlačno konzumentima koji su možda manje vješti u miješanju pića.
5. Trendovi zdravlja i wellnessa Dostupno je sve više RTD napitaka nižeg sadržaja alkohola, prirodnih aroma i opcija fokusiranih na zdravlje poput niske kaloričnosti ili niskog sadržaja šećera, u skladu s trendovima svjesnosti o zdravlju kod konzumenata.
Prateći rast segmenta Stock je pozicionirao pet RTD pića ciljanih karaktera, izgrađenih na bazi jakih pića koje proizvodi.
Elegantna kombinacija Republica bijelog ruma s colom i limetom. Cuba Libre jedan je od legendarnih koktela nastao početkom 20. stoljeća, prema jednoj od teorija kao proslava usklika pokreta za slobodu Kube. Klasični highball koktel, balansirane slatkoće i osvježavajućih kiselina, bogatih herbalnih nota.
Lagani i osvježavajući koktel spravljen s Republica bijelim rumom, gaziranom vodom, svježom mentom i prirodnom limetom. Vjerojatno najslavniji od svih kubanskih koktela, već nekoliko stoljeća duboko povezan s naslijeđem karipskih pirata ali i kubanskih barova. Iako naizgled jednostavan, najbolji Mojito traži dozu vještine u spravljanju i ovakav RTD sjajno je, brzo rješenje.
Jedno od najpopularnijih pića, gin i tonik pripravljen s Millhills Strawberry Ginom. Gin i tonik ultra je popularno piće koji sadrži sve ključne elemente balansiranog koktela: alkoholnu bazu, slatkoću, kiselinu i gorčinu uz herbalnost i svježinu gaziranosti. Odličan je izbor za sve ljubitelje ružičastog, laganog gina delikatnog slatkog okusa punog voćnih nota.
Spoj svježine metvice i cvjetnih aroma bazge s čistom, neutralnom i pitkom Keglevich vodkom. Inspiriran je bogatom tradicijom spravljanja sirupa od bazge kontinentalne i primorske Hrvatske, uz vodku koja je naslijeđe izvorne recepture hrvatsko-ugarkog grofa Stjepana (Isztvana) Keglevicha iz 1882. godine, jednog od najstarijih proizvoda prve Stock destilerije.
Stock i Cola u limenci vjerojatno je sve što o legendarnoj kombinaciji potrebno napisati. Zamišljena i pripravljena specifično za Adria Regiju kao posveta Stock Coli, koktelu prije koktela koji je obilježio odrastanje nekoliko generacija. Lagano gazirani koktel izrazite svježine i balansa baziran je na ikonografskom Stocku84 destiliranom iz selektiranog talijanskog grožđa.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.