Mišel Sirotić i njegov brend Aura ikone su hrvatske destilerske scene. Aura je jedan od najznačajnijih hrvatskih proizvođača i 21. stoljeća, s međunarodno relevantnim brendom koji je postao model za pokretanje drugih hrvatskih destilerija.
Razgovor s vama moramo početi s Teraninom, vašim zaštitnim znakom. Koliko ga trenutno proizvodite?
Proizvodima 216 tisuća litara Teranina godišnje, to je polovica naše ukupne proizvodnje, a proizvodnja Teranina iz godine u godinu raste. U prvih šest mjeseci 2024. rasla je 20 posto u odnosu na lanjsku godinu.
Koliko taj rast iznosi u prometu?
Dakle, lani smo proizveli ukupno 438 tisuća litara pića, prethodne godine 300 tisuća. Što se tiče prometa, prihod nam je rastao s 8 milijuna eura 2022. na 11 milijuna eura u 2023. Gotovo da ni sam ne vjerujem kad vidim te brojke. Očekivali smo i planirali te rezultate ali opet, kad ih vidiš nije ti svejedno. Proizvodni kapacitet povećali smo s tri nova destilacijska kotla. Modernizirali smo pogon i linijskom etiketirkom koju koristimo od veljače. Time smo ubrzali i značajno olakšali rad djelatnicima u proizvodnjil a to nam je glavni cilj. Naše prepoznatljive boce od 0,7 litara još se etiketiraju ručno, zbog specifičnog oblika boce, ali upravo nam se izrađuje personalizirani robot povezan s etiketirkom.
I dalje širite mrežu trgovina?
Uz trgovine u Hrvatskoj otvorili smo dvije nove u Sloveniji, u Kopru i Portorožu, i još jedan Distillery Shop u Rovinju, dok smo poslovne prostore na riječkom Korzu i u centru Poreča proširili. Sad imamo ukupno 20 Distillery Shopova.
U zadnjih ste godinu dana značajno proširili portfelj. Koji su novi brendovi?
Imamo 28 vrsta rakija, likera i ginova, razvili smo pet novih proizvoda: pelinkovac Victoris, Bisku Extra Barrique, Brinjevac Supra Montem i rakije Williams i Dunju.
Koji su Aurini proizvodi najprodavaniji nakon Teranina?
Svakako gin Karbun, zatim Orancello, Limoncello i Biska. Očekujemo da će se njima uskoro pridružiti i naš novi pelinkovac Victoris. Na tržištu je otprilike tri mjeseca i već je izvrsno prihvaćen, prodaja je nadmašila sva naša očekivanja.
Obično preskačemo brojanje nagrada i priznanja, ali broj vaših zlatnih medalja približava se troznamenkastom
Ukupno smo u proteklih nekoliko godina osvojili 97 zlatnih medalja na prestižnim svjetskim natjecanjima, od kojih 20 za Teranino, a preostalih 42 za ginove Karbun, Karbun Navy Strength i Karbun Sea Edition, što objašnjava zašto su to naši najprodavaniji proizvodi. Medalje nisu presudne, ali su dokaz da publika i struka jednako prepoznaju kvalitetu Aura proizvoda.
Teranino je i u ovom kontekstu prednjači?
Posebno smo ponosni na Teraninove medalje. Na prestižnom London Spirits Competition 2024. osvojio je trostruku medalju. Aura Teranino proglašen je Likerom godine, osvojio je Best In Show u nacionalnoj kategoriji i zlatnu medalju s visokih 97 bodova. Iznimno nam je drago što je Teranino nagrađen i na domaćim natjecanjima. Na ovogodišnjoj Vinistri osvojio platinastu medalju, a u Balama na Festivalu Teranina bio je najbolji po ocjenama publike.
Kako na sve to gledate iz perspektive tržišta i kupaca?
Tržište je sve zahtjevnije, kupci su educiraniji. Odavno znamo da će stvari idu u tom smjeru. Odlično je da se letvice dižu. U Hrvatskoj štoviše imamo posve nove kriterije kvalitete jakih pića. Danas iza svakog proizvoda zaista mora stajati vrhunska kvaliteta, dizajn, dobro promišljen marketing. Sve više proizvođača jakih alkoholnih pića radi na toj razini, možemo biti ponosni na našu alkoholnu scenu.
Kako se u Auri s tolikim kapacitetom nosite s nabavom sirovina?
Jako je izazovno jer mi glavne sirovine nalazimo u prirodi, a sve je više proizvođača, destilerija i berača samoniklog bilja pa su i cijene više. Nekad se kilogram svježe ubrane imele plaćao tri eura, danas kilogram plaćamo golemih 30 eura. Isto je i s ostalim voćem i biljem, a pogotovo borovicom koja je sa 4,5 eura u dvije godine skočila na 15 eura po kilogramu. S druge strane, tržište repromaterijala se stabiliziralo pa imamo manje problema u nabavi boca, čepova i ostale opreme.
Je li globalna stagancija prodaje ginova zahvatila i Aura ginove?
Naši ginovi trenutno nisu u padu i ne osjećamo krizni val. Trudit ćemo sa da se tako i nastavi.
Nedavno ste na tržište pustili Pelinkovac Victoris. Pelinkovci su apsolutni hit ove sezone, vrlo brzo ste se priključili tom trendu
Mislim da je bolje reći da smo dobro predviđali trendove. Od ideje o Victorisu do konačnog proizvoda prošle su dvije godine. Puno smo radili na njemu, promišljali, macerirali, infuzirali, ekstrahirali…nije sve teklo glatko. Pelinkovac nije nimalo jednostavan proizvod. Balans bilja je vrlo osjetljiv. Slično je i s ginovima. Oba se pića čine banalnima u proizvodnji, ali želite li vrhunski rezultat stvari se brzo zakompliciraju. I naziv našeg pelinkovca, Victoris, na latinskom Pobjednikov, podsjeća na proces koji smo prošli.
Je li razvoj Biske Extra Barrique bio jednostavniji?
Ne. Nekoliko godina smo razvijali osnovnu recepturu da bismo sačuvali identitet imele. Na kraju smo odabrali bijelu imelu isključivo sa stabla jabuke, koju ručno beremo i maceriramo u rakiji komovici. Nakon toga odležava i dozrijeva punih šest godina u hrastovim barrique bačvama. S obzirom na kompleksnost proizvodnje, dugo odležavanje i ograničene količine, Biska Extra Barrique dostupna je samo u našoj destileriji u Buzetu.
Šest godina u bačvi i to za aromatičnu, delikatnu imelu već je u startu izazovno. Koje ste bačve odabrali?
Koristili smo, bome, čitav naš izbor bačava. Dozrijevanje Biske je zahtjevno i kombinacija bačava je najbolje rješenje. Koristili smo dva tipa: bačve od francuskog hrasta iz Gascoigne, herbalnih tanina i velikog udjela polifenola koje dodatno stabiliziraju destilate uz nešto bržu ekstrakciju boja. Stoljećima se koriste za najpoznatije Francuske destilate poput Armagnaca. Druge su Dulcine, kombinacija francuskih hrastova kitnjaka bogatih laktonima, ali manje od američkih. Naglašavaju slatkoću destilata, koncentriraju arome i zbog finije granulacije pojačavaju ekstrakciju.
Zašto je Aura toliko orijentirana na evente?
Želimo biti što prisutniji na eventima uživo, jer tržište to cijeni, ali eventi su nam postali jedan od zahtjevnijih segmenata u poslu. Sve je više, sajmova, događanja u objektima naših kupaca, prezentacija… pokušavamo se što bolje organizirati da stignemo na sve što bismo htjeli.
Zašto ste otvorili Muzej u Humu?
Ta se ideja rodila još za vrijeme pandemije, kad sam imao vremena i mira fokusirati na jedan izuzetno kreativan ali zahtjevan posao. Puno sam obilazio sajmove, prikupljao starine i rekvizite, jer takve me to oduvijek puni životnom energijom. Uživam u tome da nečemu starom i trošnom donesem novu vrijednost. Naš Museum of Hum Aura u najmanjem gradu na svijetu objedinjuje život,
običaje i tradiciju sjeverne Istre, prvenstveno Huma i okolice. U 11 tematskih prostorija od kojih je pet i interaktivno, nalazi se 1500 eksponata iz svakodnevnog života naših predaka, uključivo i staru školicu, poštu ili destilerija te prostoriju posvećenu glagoljici.
A planovi za budućnost? Možemo li očekivati još iznenađenja iz Aure?
Otvoreno govoreći, planovi se kod nas nikada baš u detalje ne znaju. Stalno se otvaraju nove prilike i mogućnosti koje bi nakon 15 godina predanog rada bilo šteta propustiti. Zasad nemamo velikih strateških planova, osim dovršiti projekte koji su u tijeku. Ove godine otvaramo dvije nove trgovine u Sloveniji gdje smo jako dobro prihvaćeni, što nam je iznimno drago. Prvo u Izoli, a onda u Ljubljani, u prostoru kuće iz 16. stoljeća u samom centru Staroga grada. U pripremi je i novi objekt Aura u Momjanu, u zgradi nekadašnje stare škole na kojoj se upravo postavlja novi krov. Za godinu dana planiramo u njoj otvoriti trgovinu u kojoj bi vodili prezentacije naših proizvoda i degustacije.
Razvijate li nove proizvode?
Da, u pripremi su tri nova proizvoda, na prvom mjestu Aura Brinjevac Supra Montem. U Istri se od pamtivijeka proizvodio brinjevac, ali posljednjih godina ga nije bilo jer je sva borovica probrana i korištena u proizvodnji ginova. Htjeli smo obnoviti izvornu tradiciju proizvodnje brinjevca i jako smo ponosni na to. Ime Supra montem, na latinskom povrh planine, dobio je jer je borovica za njega ubrana na Ćićariji, planini iznad Buzeta. Pripremamo i dva nova voćna destilata, Williams i Dunju. Oni će upotpuniti našu obitelj destilata koju čine Moscato, Bianca i Šljiva. Zima je kod nas doba stvaralaštva, pa nikad ne znam koja će se nova ideja roditi.
Što vam je sada najvažnije za budućnost Aure?
Najvažnije mi je sačuvati stabilnost, likvidnost i kontrolu kvalitete, ali nastaviti razvijati tržište. Nastavit ćemo istim putem, umjerenim i sigurnim investicijama, a svu dobit i dalje ćemo reinvestirati u razvoj. Ostajemo potpuno posvećeni našoj destileriji. Što se maloprodaje tiče, nakon odličnih rezultata u Hrvatskoj i Sloveniji, Italija bi mi bila veliki izazov.
Aura Victoris Premium Pelinkovac
Proizveden na bazi pšeničnog destilata višemjesečnom maceracijom gorkog pelina ručno branog na obroncima Ćićarije, upotpunjenog s 15 vrsta raznog bilja (eukaliptus, rabarbara, sladić, vanilija, kore citrusa, kamilica, breskva, šljiva…) i zaslađen medom. Duboke je karamelne boje, dok aromatskim profilom dominira cvjetna nota pelina uz eukaliptus, sladić i breskve. Polusuhog je karaktera uz toplu teksturu herbalne gorčine pelina.
Aura Biska Extra Barrique
Spravlja se od listova bijele imele ubranih isključivo sa stabla jabuke i višemjesečnom maceracijom u rakiji komovici. Macerirana biska dodatno dozrijeva punih 6 godina u barrique bačvama tipa Dulcine i Gascoigne. Bistre je boje starog zlata, izraženih nota suhe marelice, suhog badema i ušećerene narančine korice. Teksturom je elegantna, profinjena, topla te polusuha uz note kestenovog meda i karamele u finišu.
Aura Brinjevac Supra montem
Brinjevac se tradicionalno proizvodi destilacijom fermentiranih usitnjenih bobica borovice kojima je odstranjena peteljkovina. Koriste se isključivo svježe, tamnoplave zrele bobice ubrane u jesen pa sve do zime. Nakon fermentacije se dva puta destilira uz posudu za odvajanje eteričnih ulja. Kristalno je bistar i potpuno transparentan, ugodnih i aromatičnih nota borovice uz nijanse kore drveta. Finiš je suh uz note eukaliptusa te izuzetno elegantan iako buteljiran na 50% alk./vol. Ovogodišnja proizvodnja Brinjevca je svega 200 litara, odnosno 400 boca od 500 mL.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.