Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Na Veuve Clicqutovoj večeri Solaire Tables posvećenoj ženskoj snazi, Ana Grgić Tomić servirala je sjajnu prepelicu s foie gras

Kada bih pisao za neku od onih nemaštovitih rubrika na news portalima o tome tko je od poznatih i slavnih gdje bio, i što je, eto, tom prilikom tamo radio, onda bih za ovu gala večeru Solaire Tables koju je jedna od najvažniji šampanjskih kuća na svijetu Veuve Clicquot priredila u najvažnijem zagrebačkom hotelu Esplanadi, mogao napisati samo: nema tko nije bio!

Urednik bi međutim, onda zasigurno inzistirao da to malo proširim kako bih navodeći neka imena privukao pažnju čitatelja koji će isprva sve pozorno pregledati a onda u komentaru napisati da to, eto, nikoga ne zanima. Ali, nema zaista, koga nije bilo na ovoj gala večeri organiziranoj u čast Grande Dame Clicquot.

U jednom trenutku učinilo mi se, spomenuti ću evo i to, da je tu i ona Hawk Tuah djevojka, nevjerojatna internetska senzacija za kojom cijeli World Wide Web još uvijek traga, ali ispostavilo se da se samo jedna influencerica malo zagrcnula na finger foodu.  

Sreća pa ne pišem ipak za takvu rubriku da onda to sve moram navoditi, već to činim za portal specijaliziran za gastronomiju na kojem je sasvim dovoljno navesti kako su ovu spektakularnu regionalnu ljetnu večeru u zagrebačkoj Esplanadi svojim prisustvom uveličale Esplanadina Chefica Ana Grgić Tomić, Sabina Repovž iz Zagrepčanima omiljene Gostilne Repovž, Ksenija Mahorčič iz Gostilne Mahorčič, Edita Kovacs iz mađarskog restorana Casa Christa, Svedu Dimitrova iz bugarske Ahore i Renatu Luccanu iz rumunjskog restorana Raionul de Peste. Isključivo dakle chefice, i to iz Srednje Europe i s Balkana.

Što su radile? Pa, jasno, ono što najbolje znaju: kuhale su. Svaka od njih predstavila je, naime, na početku tipična predjela restorana iz kojih dolaze te su tako posjetitelje upoznale s autentičnim okusima i gastronomskom tradicijom koje ih čine jedinstvenima. Slovenka iz Gostilne Mahorčič je napravila ukusnu paštetu s trešnjama, šampanjcem, čokoladom i vrhovima smreke, Bugarkinja je pripremila vegetarijansko jelo od njihova domaćeg zelenog sira s marelicama posluženo u lijepom cvijetu suncokreta, a gospođa iz Rumunjske savršen brancin. Stvar su zaokružile predstavnice Mađarske i Slovenka iz Gostilne Repovž uzdižući taj balkanski štih koji je bio lajtmotiv cijele večeri, na jednu sasvim novu razinu nudeć nam, naravno, odojak i janjetinu. U nekoj šminkerskoj varijanti, jasno, ali ništa manje ukusno… Za kraj je svaka od njih pripremila i po jedan desert, a Ana Grgić Tomić, chefica iz zagrebačkog Zinfandel’sa, predstavila je dva sjajna glavna jela: punjeni cvijet tikvice u kremi od škampa i prepeličja prsa fantastično kombinirana s guščjom paštetom. (Uza sve to pili su se – ako je to uopće potrebno spominjati – vrhunski šampanjci iz portfolija Veuve Clicquota).

Nakon ovoga “Tko?” i “Što?”, ostaje još samo da odgovorim na pitanje “Zašto?” Time bih naime odmah odgovorio na sva ona pitanja koja se uzimaju kao standardna za neku priču u novinarstvu do kojih su se kobajagi držali prije pojave portala, ali to ću ipak u skladu s današnjom praksom izvještavanja sačuvati za kraj teksta nakon što napišem još par riječi o samom programu Solaire Tables te Veuve Clicquotu.

——-

Elem, Madame Clicquot, rođena Barbe-Nicole Ponsardin poznata još i kao Veuve Clicquot a što u prijevodu s francuskog znači Udovica Clicquot, ali i kao Grande Dame of Champagne, preuzela je mužev vinski posao kad je ostala udovica u 27. godini života.

Njezin suprug François Clicquot, za kojega se udala u dobi od 21 godine, umro je samo šest godina kasnije ostavivši je udovicom sa šestogodišnjom kćeri Clémentine. Smrt njezina muža možda je bila samoubojstvo, postoje neki zapisi o tome, ali se ipak pripisivala tifusu. To za ovu priču međutim nije ni toliko bitno. Pod kontrolom Madame Clicquot, muževo poduzeće se u potpunosti usredotočilo na šampanjac te je pod njezinim vodstvom, zahvaljujući njezinim vještinama i uvođenjem nove tehnike proizvodnje šampanjca zvane remuage (riddling), napredovalo do neslućenih visina. Prije tog izuma druga fermentacija vina za stvaranje šampanjca rezultirala je sedimentom od ostataka kvasca korištenog u fermentaciji u boci pa je vino bilo mutno. Cilj ridlinga ili remuagea je da se sediment nakupi u grlu boce i zatim degoržacijom izbaci iz boce. Taj proces uključuje rotiranje boce u malim koracima uz postupno naginjanje tako da bude “vratom prema dolje” (“sur pointe”). 

Inovativna šampanjska kuća iz Reimsa dobila je ime Veuve Clicquot-Ponsardin a Barbe-Nicole je svoj status udovice počela koristiti kao marketinški alat koji je od samih početaka polučio pozitivne rezultate.

Godine 1987. kuću Veuve Cliquot preuzela je grupa Louis Vuitton Moët Hennessy.

O tom nevjerojatnom putu Velike dame šampanjca, uzgred kazano, prošle godine je snimljen film koji je premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Torontu, a u kojemu je Udovicu Clicquot glumila Haley Bennett. Film se temelji na bestseleru New York Timesa Tilara J. Mazzea Udovica Clicquot – Priča o carstvu šampanjca i ženi koja je njime vladala. Film se fokusira na, kako navode na IMDB-u, istinitoj priči iza šampanjske obitelji Veuve Clicquot i posla koji je započeo u kasno 18. stoljeće. Osim Haley Bennett, u filmu glume još i Tom Sturridge, Sam Riley, Anson Boom, Leo Suter, Ben Miles – i naravno Džej!

Solaire Tables je, da pojasnim i to, program pokrenut u čast Madame Clicquot koja i dan danas služi kao inspiracija brojnim ženama diljem svijeta. Solaire se odnosi na izlazeće sunce, zato je sve u žutoj boji te je i dress code o kojemu me nitko nije obavijestio, bio takav. A izlazeće sunce, poznato je, predstavlja novi dan, što je po riječima udovice Clicquot – ujedno i nova prilika!

“Svaki novi dan…”, znala je govoriti ta inovativna i poduzetna dama, “otvara nove mogućnosti!”

Upravo to otvaranje novih mogućnosti, a pogotovo ženama i pogotovo u gastronomiji, cilj je svega ovoga čemu sam prisustvovao na gala večeri u Esplanadi. Stvaranje zajednice chefica koje dijele strast za ono što rade kao što je to, eto, činila i gospođa Udovica. Njena inovativnost i poduzetništvo, te konstantna predanost kvaliteti, bezvremenske su vrijednosti koje ova šampanjska kuća i dan danas njeguje i nastoji ih potaknuti kod drugih. S tim ciljem pokrenut je, evo, i Solaire Tables program, osmišljen kako bi se stvorila zajednica chefica i kako bi se istaknula njihova kulinarska briljantnost i kreativnost. Zajednica strastvenih žena iz kulinarskog svijeta u regiji Srednje Europe koje se identificiraju s tzv.  solarnom kulturom pa u skladu s tim dijele kreativnost, inovativnost i optimizam kako bi gastronomska scena na ovim područjima još više zasjala.

Sve navedeno je ranije obećani odgovor na ono pitanje “Zašto?”. Sve ovo je organizirano i gore opisano društvo okupljeno, upravo zbog ovih iznimno plemenitih razloga od kojih bi društvo u cijelosti moglo imati itekako veliku korist. Baš kao što je, eto, to bio slučaj i s izumom gospođe Clicquot.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.