Podrum Žirafe u Jurišićevoj, gdje se sva jela prodaju ze pet eura, uglavnom je prazan. Carpaccio i Vinodol u Teslinoj, koji su prosječno četiri do šest puta skuplji, stalno su puni. Zašto? Zato što gosti ne idu jesti u najjeftinije lokale, nego u restorane koje prepoznaju kao vrijednost za novac.
Vrijednost za novac u današnje je vrijeme uvjerljivo najvažniji kriterij za tržišni uspjeh ili neuspjeh pojedinog restorana u Hrvatskoj. Vrijednost za novac kompleksan je pojam, koji se, uz cijene i veličine porcija, sastoji od čitavog niza elemenata. Evo devet nesporno važnih.
Gost mora iz restorana izaći zadovoljan. Da bi se to postiglo, restorateri moraju znati tko su njihovi gosti: gosti koji žele kasni večernji izlazak bit će zadovoljni gastrotainment restoranima. Gosti koji žele obilan, tradicionalni obiteljski ručak sretni su i zadovoljni u samoborskim gostionicama. Gosti koje zanima ozbiljna visoka gastronomija idu u ManO2 ili u Nav ili u Cap Aureo.
Cijele grupe potencijalnih restoranskih gostiju ne vole formalne restoranske procedure, pa se zato okupljaju u Hiddenu, Sopalu ili Bekalu, koji su postali identitetski lokali za dio mlađih potrošača. Dok Esplanadini restorani privlače konvencionalne goste višeg stila.
Kad želite jesti pizzu idete u pizzeriju, kad želite jesti odležane steakove idete u steakhouse, kad vam se jede klasični roštilj idete u roštiljarnu, kad vam se jede dobar sushi idete u japanski restoran, a kad vam se jedu svježe ribe potražit ćete riblji restoran. Naravno da se žanrovi mogu dodirivati i miješati, no restorani koji nemaju jasnu žanrovsku definiciju, uglavnom propadaju. Postoje, naravno, uspješne iznimke, ali nisu česte.
Gost se ne smije osjećati kao da ga jelovnik odbija. Jasno je da se u fine dining i omakase restoranima gost donekle “pokorava” degustacijskim menijima , ali gosti tih restorana znaju proceduru degustacijskih menija i u njoj uglavnom uživaju. Slično vrijedi i za pojedine visoko specijalizirane restorane. No, u svim drugim restoranima gostu se pažljivim izborom sastojaka i tehnika pripreme mora ostaviti dojam slobode izbora
Ambijent iznimno utječe na raspoloženje gosta: ako se gost osjeća ugodno, sretno i zadovoljno zbog uređenja restorana, glazbe, opće energije u restoranu ili pogleda, spreman je lakše podnijeti eventualno previsoke cijene.
Vrhunski servis može omekšati i najčangrizavijeg gosta. Nažalost, u većini hrvatskih restorana zbog krize radne snage servis se pretvara u argument protiv restorana.
Kvaliteta hrane često je jako subjektivan element, ne zato što se ukusi razlikuju već zato što hrvatska restoranska publika nedovoljno poznaje pojedine glavne tehnike pripreme, kao i same sastojke. Budimo realni, do prije desetak godina istraživanja su pokazivala da samo tri posto hrvatskih građana jede u restoranima. Hrvatska restoranska publika nema dovoljno iskustva s restoranskom hranom, pa chefovi i vlasnici znaju satima razbijati glavu oko toga koliko meso smije biti crveno u sredini i koliko riža smije biti al dente u propisno pripremljenom rižotu.
Količine su bitne. Dobar dio restoranskih gostiju i danas voli vidjeti pretrpane tanjure. Osim u fine diningu i u restoranima kreativne kuhinje, porcije ne smiju biti male, a u tradicijskom restoranima i roštiljarnama mogu biti prilično velike. Što, međutim, nipošto ne znači da restoran gostu treba donijeti tanjur s pola kilograma masnih ugljikohidrata i proteina.
Što su cijene niže, potencijalni bazen gostiju jest širi. Ali, ako su gosti zadovoljni brojnim drugim elementima restoranskog iskustva, a prije svega izborom, okusima i količinom hrane, cijene nisu presudan faktor, dok su god korektne. Međutim, ako u jednom restoranu boca Damjanićeve Borgonje košta 44 eura, a u drugom, kilometar dalje, ta ista boca košta 29 eura, vrlo je vjerojatno da će prvi restoran biti prazan a drugi pun. Još je gore kad se tako drastične razlike javljaju u cijenama sličnih jela, slične kvalitete i prezentacije. Politika pristojnih cijena, bogatih (ne nužno prevelikih porcija) i osjećaja širokog izbora stvorit će kod gosta uvjerenje da nije previše platio. Cijene, dakle, u različitim restoranskim žanrovima, nikad ne smiju iritirati goste. Osim ako restoran, kao što se to često događa na moru, uopće ne očekuje da se gost vrati.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.