Prema rezultatima lanjske prodaje, posebno u zadnjem kvartalu, posve je jasno da se trendovi na sceni jakih pića razvijaju prema predviđanjima. Tequila i RTD postaju toliko značajne kategorije da više nema nijedne iole relevantne kompanije na svjetskom tržištu koja nije ozbiljno zagazila u njih. Nekoliko velikih igrača rješava se i nekih prilično značajnih brendova destilata da bi oslobodila portfelj za tequile i RTD.
Nevjerojatne stope rasta prodaje tequile zadnje tri godine nisu samo prolazni trend kako su neki predviđali. Potražnja je golema i zasad svi brendovi bilježe primjetan rast, uključujući one koji su se na tržištu pojavili tek nedavno.
Dakako, ne smijemo zaboraviti ni da iza nekih od tih brendova stoje celebrityji, ne samo kao zaštitna lica već i kao (su)vlasnici. Njihov utjecaj na tržišnu poziciju čitave skupine destilata od agava ozbiljan je, i ne sumnjamo kako mlađa publika itekako reagira upravo na to.
Drugi važan faktor u potražnji je činjenica da se tequile se sve više udaljavaju od stereotipa lošeg alkohola, “meksičke brlje” koje se konzumira kao brzinski shot uz limun i sol. Proboj izuzetno kvalitetnih destilata promijenio je percepciju publike i osobno smo svjedočili iznenađenju velikog broja kupaca kvalitetom današnjih tequila.
Štoviše, na tržištu EU najbrže raste upravo prodaja premium tequila i rumova, kategorija za koje su nam neki ozbiljniji barmeni još prije godinu ili dvije tvrdili da od njih neće biti ništa.
Premiumizacija tequila danas je realnost i nema dvojbe da će i upravo taj sektor rasti, kao i sektor premium rumova.
Ključna europska tržišta poput Njemačke, Austrije i Francuske bilježe konstantan rast od 30% već treću godinu zaredom. Financijski, vrijednost prodaje tequila i rumova u Francuskoj se ozbiljno približila vrijednosti tradicionalnih destilata poput Cognaca i Armanaca. Još zanimljivije je da u Nizozemskoj kao trećem najvažnijem tržištu destilata prodaja mezcala, starijeg i kompleksnijeg tequilinog brata, raste gotovo 30 posto.
RTD (Ready To Drink) pića kategorija su koja je tržište zauzela doslovno na prepad. Unaprijed pripremljeni kokteli i jednostavnije mješavine poput Whisky Cole desetljećima su na tržištu, ali globalni lockdown i nemogućnost odlaženja u barove otvorio je put jednostavnim rješenjima kućnog uživanja u koktelima. Sredinom 20. stoljeća gotovo svako malo ozbiljnije kućanstvo imalo je kućni bar, shaker i spravljalo koktele. Martini, Negroni, Daiquiri ili Sling bili su normalna stvar. I sami se sjećamo takvih navika u nekim kućanstvima tadašnje Jugoslavije u 80-tima.
Navika kućnih koktela 90-tih je zamrla i tek se malo vratila u zadnjih desetak godina, ali mahom s jednostavnijim rješenjima poput gina i tonica.
Lockdown je donekle vratio tu kulturu, rastom prodaje unaprijed priređenih mješavina koje više nisu nužno jednostavne, dvokomponentne, već postaju sve ozbiljnije. RTD je otvorio još jednu mogućnost, jednostavno uživanje u koktelima bilo gdje, čak i u pokretu. Mlađe populacije žive i druže se sve užurbanije a čak i u kućnim uvjetima RTD nudi brzo i jednostavno rješenje, kakvo se danas očekuje od svega.
Rast RTD-a potaknuo je i sve važniji trend niskoalkoholnih i bezalkoholnih koktela, koji zadnjih godinu dana postaju ozbiljna kategorija. Koliko god se većini struke takva pića činila neozbiljnima, riječ je o trendu koji moramo ozbiljno shvaćati. Podaci jasno pokazuju da nove generacije sve češće traže alternative alkoholnim pićima (ne ulazimo u detaljne razloge zašto, odgovori nisu baš jednostavni).
Jednako kao kod RTD kategorije, što god netko mislio o tome, tržište formira potrebe i nove realnosti moramo prihvatiti. Jedino je još nejasno hoće li se trend bezalkoholnih i niskoalkoholnih koktela dulje zadržati. Djelomični razlog je sigurno u cijenama alkoholnih pića koje zbog sve snažnije premiumizacije očekivano rastu, a s time poskupljuju i alkoholni kokteli.
U Hrvatskoj pratimo rast ovih trendova, doduše nešto sporije i stidljivije, ali oni su očigledni. Ponude tequila i mezcala sve su ozbiljnije i konkretnije, prije svega zahvaljujući distributerima poput Alce i G3 Spirits, a možemo očekivati i rast prodaje domaćih voćnih destilata. O tome smo već pisali više puta, posebno u magazinu ABV. Percpecija rakija kao brlja koje peku i žestica u doslovnom smislu, polako nestaje. Raste nova scena hrvatskih destilera koji razvijaju sasvim novi, međunarodno relevantan pristup tradicionalnim destilatima, što potvrđuju i sve brojnije ozbiljne nagrade.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.