Globalni lanac Subway, poznat podjednako po svojim submarine sendvičima koje kupci sami slažu i pionirskom poslovnom modelu širenja putem franšiza, više nije u obiteljskom vlasništvu. Suosnivači, obitelji DeLuca i Buck, prodali su ga za nešto više od 9 milijardi dolara private equity fondu Roark Kapital. To je jedna od najvećih privatnih akvizicija privatnih firmi u Americi ove godine. Kako piše Financial Times, prodaja Subwaya može se tumačili kao povratak apetita banaka za kreditiranje inveseticija nakon 18 mjeseci opreza zbog posljedica naglog rasta kamata.
Roark Capital će platiti 9 milijardi dolara u gotovini, a nakon toga isplatiti do 600 milijuna dolara u iduće tri godine. Fond sa sjedištem u Atlanti preuzimanja financira s oko 4 milijarde dolara kapitala i 5 milijardi dolara duga, piše Financial Times. Iza akvizicije je konzorcij banaka: Morgan Stanley, Barclays, JPMorgan i još četiri banke. Morgan Stanley je bio u Roarkov konzultant u ovoj akviziciji. Nakon što ih preuzme, Roark bi mogao razmotriti sekuritizaciju pojedinih Subwayevih lokala, ali to je otprilike sve što se zna. Obje strane i banke šute o uvjetima preuzimanja.
Subway, čije je sjedište u Connecticutu, više od 50 godina je bio obiteljskom vlasništvu. Godine 1965. osnovao ga je Fred DeLuca, tisuću dolara koje je posudio od prijatelja Petera Bucka. DeLuca je pokrenuo Pete’s Drive-In: Super Submarines u Bridgeportu u Connecticutu. Iduće godine osnovali su firmu Doctor’s Associates za kontrolu franšize.
DeLuca je, naime, shvatio da će se najbrže i najjeftinije širiti ako bude prodavao prava na brend i recepture. Frimu su nazvali Doctor’s Associates jer je DeLuca prodajom sendviča htio zaraditi dovoljno da sli plati medicinsku školu, a Buck je već bio doktor fizike. Sendvič bar su 1968. preimenovali u Subway i 1974. počeli prodavati franšize. Prvi je bio Subway u Wallingfordu u Connecticutu. Nakon toga širili su se po Americi, a od sredine 80-tih u Bahrein, Veliku Britaniju i dalje. Godine 2004. Subway je počeo otvarati trgovine u Walmartovim centrima i pretekao je McDonald’s po broju lokala u Walmartu.
Iako su ga pratile mnoge kontroverze, ponajviše zbog nekonzistentne kvalitete, Subway je praktički od prvoga dana među pet najuspješnijih franšiza na svijetu. Krajem 2010. je postao najveći svjetski fast food lanac s 33.749 restorana, tada za tisuću više od McDonald’sa, koji je značajan broj poslovnih rješenja preuzimao od Subwaya, kao i franšize pokretane kasnije.
Danas je Subway u krizi. Roark će morati revitalizirati brend koji se, prema procjenama stručnjaka, previše raširio u Americi i nije se uspio prilagoditi novim navikama kupaca. U zadnjih su nekoliko godina zatvorili tisuće lokala u Americi i šire se primarno na vanjskim tržištima. Roark fond iskusan je u restoranskom i franšiznom biznisu, kupili su među ostalim i Dunkin Donuts, tako industrija u idućih nekoliko godina očekuje Subwayev preporod.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.