Nakon rasta fašističke stranke, njemačka se javnost suočila se još jednom vrućom političkom temom: junk foodom. Njemački ministar poljoprivrede i prehrane Cem Özdemir u ožujku je prestavio inicijativu za zabranu reklamiranja junk fooda djeci mlađoj od 14 godina. Ministar je argumentirao da se upravo u djetinjstvu formiraju najčvršće navike i uvjerenja o hrani, pa je nužno uvesti “učinkovite i održive mjere” da se spriječi širenje pretilosti (u Njemačkoj je pretilo 6 posto djece), dijabetesa i drugih bolesti uzrokovanih lošom prehranom.
Ministar Zelene stranke upozorio je da kompanije ciljano oglašavaju junk food djeci, tako što koriste vizuale i rječnik prilagođen njihovu uzrastu, postavljaju jumbo plakate u blizini škola i ciljaju djecu na društvenim mrežama. U nacrtu plana koji je Özdemir uputio na raspravu koaliciji, izričito se regulira i promocija junk fooda preko influencera. I tako je počeo Čokoladni rat.
Koalicijski partner Zelenih, njemačka liberalna stranka FDP, ošto se suprostavila ministrovu prijedlogu. Traže da se sloboda oglašavanja junk fooda obrani. Kako prenosi Die Welt, stav liberala nije promijenilo ni otvoreno pismo 61 medicinske i nemedicinske organizacije koje su među ostalim potpisali i njemačko udruženja pedijatara, medicinski fond Aok i udruge za istraživanje raka i dijabetesa. Stavovi stranke FDB, tvrde u pismu, su u “kontrastu s jednoglasnim konsenzusom znanstvenih i industrijskih udruženja”.
“Omogućiti što većem broju djece da zdravo odrastaju i izbjegnu bolesti povezane s lošom prehranom može biti samo u interesu stranke koja brine za ekonomska pitanja,” izjavila je Barbara Bitzer, predsjednica Njemačkog društva dijabetičara.
U ovom slučaju, slažu se analitičari, liberali su samo iskoristili još jednu priliku da napadnu ministra, ne obraćajući pažnju na stvarno značenje svojih tvrdnji. Inicijative ograničavanja reklamiranja junk fooda djeci potiče Svjetska zdravstvena organizacija, što znači da bi one trebale ostati izvan unutarnjopolitičkih prepucavanja. No, FDP tvrdi da “opće zabrane oglašavanja, koje bi trebale zaštititi djecu, zanemaruju stvarne temeljne probleme nezdrave prehrane i u najboljem su slučaju samo sekundarno rješenje. Nema većine za takvu politiku.” Umjesto toga, liberali predlažu bolju edukaciju o prehrani u školama, seminare o medijskim vještinama za djecu i roditelje i veću odgovornost proizvođača i trgovaca, posebno supermarketa.
Tema je osjetljiva za oba koalicijska partnera: dok Zeleni već dugo pozivaju na restrikcije oglašavanja, lobisti marketinške i prehrambene industrije već godinama koriste kao zaštitu od ograničenja. FDP tvrdi da ministar Özdemir nije definirao jasne kriterije: “Kada je riječ o podjeli hrane na zdravu i nezdravu, granične vrijednosti ne mogu se implementirati u praksi i stoga se nisu našle u koalicijskom sporazumu. Nisu utemeljene u stvarnom životu, jer po njegovim kriterijima ne bi se smjeli reklamirati ni čaša mlijeka ni voćni sokovi,” objašnjavaju pozivajući na “inteligentniji i razumniji pristup koji uvažava što veći broj poljoprivrednih proizvoda”.
Ministar Özdemir očekivao je ovakvu reakciju liberala pa se u predstavljanju zakona pozvao na Svjetsku zdravstvenu organizaciju: “Sve mi možete reći ali ne da sam fanatik zabrana,” rekao je, “Ne planiram opću zabranu reklamiranja čipsa i čokolade, već zaštitu djece i olakšanje pozicije roditelja. Savršeno mi je jasno da moram ići protiv vjetra i spreman sam na to.”
Prije samo nekoliko tjedana, propao je još jedan Özdemirov pokušaj, snižavanje stope PDV-a na hranu biljnog podrijetla. Prijedlog je na koordinaciji s Ministarstvom financija koje vode liberali, nestao iz dokumenta o ključnim temama za vladinu strategiju prehrane. Opet su iza svega bili lobisti, koji upozoravaju da su kriteriji Svjetske zdravstvene organizacije o oglašavanju toliko strogi da se više ne bi smjelo oglašavati 70 do 80 posto hrane za djecu. Njemačko prehrambeno udruženje najavljuje da će i ograničavanje reklama za junk food na večernje termine smatrati potpunom zabranom.
S druge strane, potrošački lobi Foodwatch pozdravio je Özdemirove planove. “Sad je važno da se zakon ne razvodni u koalicijskim pregovorima i da se zaštita djece pretpostavi interesima reklamne industrije i industrije brze hrane”, upozorila je aktivistica Foodwatcha Luise Molling .
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.