Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Subway, drugi najveći fast food lanac na svijetu, želi prodati cijeli biznis

subway

Drugi najveći lanac brze hrane, Subway, ovih je dana objavio da razmatra mogućnost prodaje svojeg biznisa, izvještava CNN. Stručnjaci kažu kako bi lanac mogao vrijediti više od 10 milijardi dolara, što je manje nego za koliko se, primjerice, prodao Dunkin’, koji je postigao vrijednost od 11,3 milijarde dolara. Usput rečeno, Dunkin’ ima trostruko manje lokacija diljem svijeta: 11 tisuća Dunkina na 37 tisuća Suwaya u svim zemljama.

Subway iza sebe ima nekoliko uspješnih pothvata, pogotovo nakon pandemije, a lancu je kronično trebalo rebrandiranje. U zadnjih godinu dana Subway je predstavio novi jelovnik, počeo renovirati lokale, otvorio 750 novih trgovina, što je rezultiralo rastom prodaje od 7,8 posto u Americi u 2022. u odnosu na prošlu godinu i 9,2 posto na globalnoj razini. Za Subway je jako bitan i digitalni rast, prodaja preko njihove aplikacije se udvostručila.

Za američko tržište aplikacije su strašno bitne iz više razloga. Jedan je mogućnost prodaje podataka korisnika, učenje njihovih navika što je dragocjeno za svakog poduzetnika, ali možda i najvažniji razlog je punjenje aplikacije novcem. Starbucks je priznao kako su njegovi korisnici imali tri milijarde dolara na svojim računima i darovnim karticama, što bi Starbucks učinilo 385. najbogatijom bankom u Americi. Subway je još u ranoj fazi digitalizacije u odnosu na Starbucks, podaci govore kako je u osmom mjesecu prošle godine Subwayevu aplikaciju skinulo pola milijuna korisnika, dok je Starbucksovu skinulo milijun korisnika. Apsolutni pobjednik je McDonald’s s tri milijuna novih korisnika u jednom mjesecu. 

Subway je navodno poradio i na kvaliteti namirnica, pa sad više ne nabavlja konfekcionirano meso već se meso reže na licu mjesta kako bi bilo više svježe.  Međutim, potencijalni kupci Subwaya moraju znati i njegove kontroverzne strane. Subway je tijekom godina imao mnogo problema sa sastojcima. Najpoznatiji je svakako podatak da Subwayevi sendviči od tune ne sadrže tunu, što je dokazano DNK analizom. Taj skandal je potaknuo Subway da napravi posebnu stranicu posvećenu dokazivanju da je njihova tuna zaista tuna, što nije pomoglo.

Osim skandala s tunom, Subway je imao problema i s kruhom. Naime, irski vrhovni sud odlučio je tužiti Subway i traži promjenu naziva kruh u Subway trgovinama, zbog toga što Subway peciva sadrže previše šećera da bi se mogli zvati kruhom. Ipak, najnegativnija činjenica vezana za Subway je njhov odnos prema vlastitim franšizama. Subway posluje prema utabanom putu koji koriste gotovo svi lanci brze prehrane i koristi franšize za svoju ekspanziju. Koristi su u teoriji obostrane: kompanija dobiva brzi rast na tržištu, a franšizeri prodaju etablirani brend koji kupci lako prepoznaju.

Jedna od primamljivih činjenica za franšizere je i to što je Subway relativno lako i jeftino za otvoriti u odnosu na druge restorane brze prehrane: otvoriti Subway u Americi investicija je od oko pola milijuna dolara, dok otvaranje McDonald’s stoji skoro dva milijuna dolara. U Subwayu nema friteza i ostale opreme, dovoljna je utičnica za pećnicu. Ali, na kraju franšizeri u Americi ipak plaćaju cijenu. Istraživanje govori da franšizeri plaćaju ogromne naknade Subwayu, otprilike 12,5 posto na svaku prodaju, što su najveće naknade među velikim fast food lancima. Subwayevi franšizeri odgovaraju za preuređenja lokala, promjene jelovnika i sniženja nekih proizvoda.

No, ono što najviše smeta franšizerima u Americi jest ekspanzija pod svaku cijenu, što često podrazumijeva otvaranje trgovina doslovno jedne pored druge. U nekim kvartovima radi gotovo desetak Subwaya, što drastično smanjuje prodaju pojedinačnim trgovinama, ali ne smanjuje zaradu kompanije koja uzima postotak na svaki prodani sendvič, kao i naknadu za otvaranje nove trgovine. Franšizeri se posebno žale i na rigorozne inspekcije, koje imaju pravo financijski kazniti trgovinu i kasnije je otkupiti po sniženoj cijeni. Sve skupa 2021. je potaknulo objavu otvorenog pisma više od stotinu franšizera, u kojem traže brojne promjene u načinu poslovanja. Subway je obećao promjeniti neke stvari, no zasad je sve ostalo na obećanjima.

Potencijalnim kupcima brenda Subway najzabavnija činjenica bi mogla biti ljubav američkog lanca i korejske pop kulture. Cijelu stvar izvrsno obješnjava popularni youtuber Johnny Harris, koji otputuje u Južnu Koreju kako bi istražio u čemu je stvar. Subway se u popularnim korejskim dramama pojavljuje gotovo stalno. Radnja zna biti smještena u samim trgovinama, puno prikaza savršeno zamotanih proizvoda, a svi likovi obožavaju Subway sendviče, a čak je i Subway snimio korejsku dramu “Someway” koja se može pogledati na YouTubeu. Poanta je u tome da je puštanje reklama između segmenata epizode neke serije ili filma u Južnoj Koreji zakonom zabranjeno ili je barem bilo do 2021. godine. Mnogi brendovi su uočili priliku za reklamiranje unutar serija i tu nastupa Subway koji počinje agresivno oglašavanje u Južnoj Koreji kako bi se očistio od skandala koje je imao na Zapadu.

Bila je to dobra odluka za kompaniju. Mnogi viši menadžeri otvoreno govore da je vidljiv ogromni pomak u percepciji branda u Južnoj Koreji prije i poslije agresivnog oglašavanja, a Korejci percipiraju Subway kao kvalitetniji brend u odnosu na ostale fast food lance. I tu dolazimo do ključnog momenta u oglašavanju: popularnosti korejskih serija i kinematografije posljednjih godina strahovito raste.  Parazit je prije nekoliko godina pomeo konkurenciju na Oskarima, a Squid Game je jedan od najvećih streaming  hitova ikada snimljenih. Sve to Subway koristi za povratnu promociju kod američke publike zaljubljene u korejsku pop kulturu. I sad se svi pitaju je li Subway cool? Pitanje koje potencijalno može odlučiti o milijardama dolara vrijednosti u prodaji branda investitorima. 

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.