Još od najboljih dana obitelji Dusper i njihova Vinotradea, nitko u Hrvatsku nije uvozio toliko vina iz kategorije fine wines (koja u restoranskom poslu odgovara kategoriji fine dining) kao još relativno mladi Dino Kušen, vinski poduzetnik iz Zagreba s rapskim pedigreom.
Dusperi su prije početka Velike krize distribuirali Krug, Salon, Vega Siciliju, FX Pichlera, Roederer uključujući Cristal, Bollinger, uključujući R.D. i Vieilles Vignes Francaises, Chateau d’Yquem, Drouhina uključujući grand cru vina, Torresa uključujući Grans Muralles te konjake Delamain. Plus vrlo mnogo dobrih vina iz premium sektora.
Dolaskom velike krize, njihov se poslovni model prirodno srušio. Dino Kušen, koji se u ono doba tek počeo baviti vinima, danas uvozi Selossea, Leflaivea uključujući grand cru vina, Moreauea uključujući grand cru vina, Gaju uključujući Sori San Lorenzo i Sori Tildin, konjake Delamain, Vega Siciliu, Tua Ritu, Sassicaiu (Vino godine 2018. prema Wine Spectatoru ) te kao dragulj u kruni, cijelu paletu famoznog Chateau Haut Briona, uključujući čak i krajnje rijetki Haut Brion Blanc.
Zbog dobre prodaje Haut Briona u Hrvatskoj, princ Robert Luksemburški, predsjednik ove klasične bordoške vinarije, nedavno je Kušenu kao privatni dar poslao sanduk crnih i bijelih Haut Briona.
Uza sve to, Kušenov Acrobat distribuira i čitav niz šampanjaca i vina iz premium kategorije, zatim buteljke najboljeg slovenskog vinara Marjana Simčiča, kao i neke od najkomercijalnijih brendova gina i votki, poput Gina Mare i Chasea.
Budući da gospodina Kušena, čovjeka žestokog temperamenta i još žešćih ambicija, poznajemo barem deset godina, bilo nam je relativno lako rekonstruirati njegov put od malog ureda u zapadnom zagrebačkom predgrađu gdje je primao čak i ljude poput jednog od suvlasnika šampanjske kuće Billecart Salmon, do najveće kolekcije luksuznih boca u gradu, koja je upravo izložena u njegovoj nedavno otvorenoj drugoj vinoteci Svijet vina, u Staroj Vlaškoj.
Kušenov se uspjeh temelji na dva karakterna faktora: ambiciji i energiji. On je naprosto odlučio uvoziti najbolja i najskuplja vina na svijetu koja se uopće mogu dovesti u Hrvatsku, te je imao dovoljno energije da taj riskantan projekt realizira.
Treći je faktor ispravna procjena zahtjeva tržišta. Kušen je uočio da drugi distributeri ne žele riskirati s preskupim vinima, jer su uspjeli uspostaviti dovoljno stabilan i unosan posao s vinima iz šireg tržišnog segmenta. Pa se zadnjih godina odlučio svom snagom baciti na rubni, gotovo čisti fine wine sektor.
Naravno, početak je izgledao sasvim drukčije. Acrobat je osnovan prije skoro petnaest godina, 1.ožujka 2004. U ono vrijeme Kušen još nije imao jasnu predodžbu čime će se ustvari baviti u životu. Danas kaže da je pokrenuo tvrtku kako bi mogao plaćati životne troškove za vrijeme studija, no taj je mali posao s vremenom počeo rasti.
“Gledajte, prvih par godina to nije bio ozbiljan biznis. Do prekretnice je došlo kad sam uspio potpisati Billecart–Salmon, šampanjeriju koju smatram jednom od najboljih uopće, čija vina sam redovito pijem i čije su boce danas neizbježne u gotovo svim boljim hrvatskim restoranima i hotelima,” kaže Kušen.
“Drugu prekretnicu za Acrobat predstavljali su ugovori s Angelom Gajom i sa Sassicaiom. S tim smo ugovorima postali respektabilna tvrtka kojoj je teško reći ne. Jer, ako uživaš u povjerenju vinara poput Angela Gaje, postaješ bar donekle ozbiljan međunarodni igrač kojem su vrata svugdje otvorena.”
Zanimljivo je da sada, u trenutku dok distribuira vina desetak vodećih svjetskih kuća, Dino Kušen ne razmišlja previše o širenju portfolia, nego o vertikalnom rastu.
“Acrobat ovaj čas troši najviše energije na skupljanje vina iz izvrsnih berbi iz najvažnijih regija, poput Burgundije, Toskane ili Bordeauxa. Čini mi se da su te regije sada na vrhuncu i da se zbog globalnog zatopljenja možda neće tako skoro ponoviti čitav niz sjajnih berbi koje su Burgundija, Bordeaux, Toscana i Pijemont imali u dosadašnjem tijeku 21. stoljeća.
Znači, mi sada ulažemo u klasične berbe, računajući da će njihova vrijednost rasti. Riječ je o nekoj vrsti štednje u vinu za budućnost tvrtke. Mi, primjerice, ovdje u Zagrebu imamo stanovitu zalihu Sassicaie iz 2015. koju je Wine Spectator nedavno proglasio Vinom godine. Cijena je odmah porasla, no ne želimo kapitalizirati na kratkoročnom rastu cijena, nego na dugoročnoj promjeni vrijednosti na globalnim tržištima kakva se, recimo, dogodila s Bordeauxom početkom ovog tisućljeća. Skupljanje velikih vina, koja se još mogu nabaviti po prihvatljivim cijenama, jedna je od naših glavnih ambicija”.
Drugo područje na koje u Acrobatu troše vrlo mnogo energije, jest edukacija ljudi koji prodaju vino na terenu. “Mislim da i mi, kao i svi drugi uvoznici ozbiljnih vina u Hrvatsku, moramo učiniti više kako bi pomogli restoranima da lakše prodaju naša vina. Svaka naša prezentacija mora biti maksimalno profesionalna, sa svim detaljima o terroiru pojedinog vina, značajkama pojedine berbe, čašama u koje bi se to vino trebalo točiti.
Poseban naglasak mora se staviti na poželjni gastronomski kontekst pojedinih vina. Mi zaista ne možemo očekivati da naši restorani prodaju skupa uvozna vina, ako ih sami ne pripremimo za sve što je potrebno da bi ta vina mogla dobro funkcionirati u pojedinom restoranu ili hotelu. Tu još ima puno prostora za poboljšanje,” zaključuje Kušen.
Poslovni model Acrobata primjer je hrabre i riskantne operacije koja je fokusirana gotovo isključivo na vrhunsku kvalitetu, a ne na vrijednost za novac, o čemu govore i Acrobatovi potezi izvan vinskog segmenta, poput nedavnog uvoza pršuta Cinco Jotas. Cinco Jotas spada među najcjenjenije Iberico šunke na cijelom svjetskom tržištu.
Španjolska maslinova ulja Castillo de Canena, koje Acrobat također uvozi, više godina zaredom osvajaju najviše moguće ocjene u Flos Oleiu. Ovakva tvrda high quality politika trenutno se isplaćuje, jer su Kušanova vina, od Billecart-Salmona do Jacquesa Selossea, postala neizostavni dio vinskih karti brojnih hrvatskih restorana i hotela, neovisno o cijenama.
Prirodno je, naime, da Hrvatska kao europski relevantna turistička destinacija pokriva i segment luksuznih vina. Stoga bi Acrobat u narednom razdoblju morao nastaviti rasti.
Jedina njegova strateška slabost jest izloženost općoj krizi. Ponovi li se Velika kriza poput one prije deset godina, past će i turistički promet i broj potrošača koji su kadri trošiti novac na šampanjce i velika talijanska, francuska i španjolska vina. No, nastavi li se relativna globalna ekonomska stabilnost, Acrobat će sa svojom filozofijom dovođenja najboljih svjetskih vina u Hrvatsku sigurno nastaviti rasti.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.