Prije deset godina, tim europskih gastro novinara, chefova i organizatora evenata zaključio je, ispravno, da će ulična hrana promijeniti način na koji Europljani jedu. Opsesivni istraživači kioska, zalogajnica, štandova i lokalnih food festivala, prvu europsku nagradu za street food pokrenuli su u Velikoj Britaniji 2009.
British Street Food Awards očekivano je prerastao granice otoka i ista ekipa odlučila je stvar proširiti na cijeli kontinent. Tako su 2017. prvi put dodijeljene European St. Food Awards, na kojima su ocijenjena jela desetaka malih uličnih lokala i dodijeljene nagrade u nekoliko kategorija.
Ove godine, u Berlinu su dodijeljene European St. Food Awards 2018. Da ne biste mislili da je riječ o nekoj benignoj nagradi za burgere i wrapove, stavovi ove ekipe su vrlo radikalni. U najavi dodjele standardne restorane proglašavaju mrtvima, formom koja nikada nije ni imala šanse jer samo neformalni formati, od food truckova do pop-up restorana, imaju individualnost i ponudu koje današnji čovjek treba, što sve naravno nema veze s mozgom. S druge strane, njihovi su strast i razumijevanje ulične hrane nesporni.
“Street Food je više od prodavanja hrane na ulici, puno više” piše u najavi nagrada, “Njegov uspjeh odražava stvarnu promjenu u kulturi hrane. Ne želimo biti osušeni na tri slijeda, želimo tapase i tastinge. Želimo supper clubove i pop-up restorane. Želimo da nam se večera servira s malo zabave. I da cafei, deliji, mali biznisi koji prodaju hranu niču posvuda. Generacija Y ne mijenja samo način na koji komuniciramo, mijenjaju način na koji jedemo.
Toj novoj vrsti nije dovoljan komad mesa s povrćem na stolu u šest navečer, oni žele jesti spontano, i žele uživati u različitim kuhinjama. Prema istraživanju Harris Interactiva, nova generacija pazi na cijene, neformalna je i ima drugačiji ukus, žele širi raspon okusa i nisu toliko lojalni brendovima, a ako ih išta razlikuje od prethodnika to je osjećaj za pripadnost zajednici. To je demografija street fooda.”
Utjecaj nove publike na kojoj raste street food očigledan je u svim segmentima industrije hrane, trendovi s ulica ulaze u restorane, food courtove i velike brendove. Na ovogodišnjem finalu ocjenjivao se street food iz 13 zemalja, vlasnici lokala prijavljivali su se sami. Ovo je konačni poredak. Najpopularniji hrvatski restorani i lokali koji su sad već skupili dovoljno iskustva na Adventima i raznim street food festivalima, trebali bi razmisliti o tome da se prijave iduće godine. Konkurencija je vjerojatno prejaka, ali možda bi se odrazilo na kvalitetu ponude na domaćim kućicama.
Baked In Brick, Velika Britanija
Chef Lee Desanges u Engleskoj je najpoznatiji po chicken tikki od piletine marinirane 24 sata, a naan i meso inače peče na drvenom ugljenu ispod haube svog Mini Coopera iz 1946. Baked On Bricks bave se britanskim klasicima, od janjetine i angloindijskih hitova do jela od skuše.
https://www.facebook.com/bakedinbrickuk/photos/a.1136950666315903/2409697599041197/?type=3&theater
Porcobrado, Italija
Porcobrado Special nije običan sendvič od svinjetine niti je sendvič od trgane svinjetine. Procobrado Special radi se od mesa svinje Cinta Senese, sa sušenim rajčicama i tartufima na kruhu od brašna stare toskanske sorte pšenice Verna.
Vlasnik Angelo Polezzi uzgaja Cinta Senese svinje na farmi u Cortoni u Toskani. Ove male svinje u Italiji su cijenjene od Srednjeg vijeka, ove toskanske iz slobodnog uzgoja jedine imaju DOP oznaku. Sendviče rade isključivo od mesa svojih svinja, koje prvo dime na trešnjinu drvetu, onda peku na niskoj temepraturi pa ponovno peku na roštilju u svom food trucku. I pšenicu za kruh uzgajaju sami.
Future Green Burger, Heaven Street Food, Švedska
Future Green Burger radi se od feta sira, špinata, prženih oraha i krumpira, sa salsom, chutneyem i umakom od tamarinda, sa žutim rajčicama, ljubičastim lukom, krastavcima i narom u prženom papadumu.
Heaven Street Food su pokretni specijalisti za sendviče i burgere koji inzistiraju na savršenim okusima u jednostavnim receptima, najradije rade minimalističke burgere od od trgane svinjetine i angusa, s puno dimljene pancete, rikule i hrskavog luka, a ljudi ih vole i zbog navodno savršenih brioche peciva. Dvije godine proglašavani su najboljim skandinavskim food truckom, 2015. i 2017. i dobivaju euforične recenzije uglednih gastro kritičara.
Butter Bronson’s, Njemačka
https://www.facebook.com/butterbronsons/photos/a.1609386392634751/1957010167872370/?type=3&theater
Osnivač Butter Bronson’sa zove se Ciaran i odratao je u Irskoj na pohanim pilećim filetima i burgerima. Odlučio je istražiti koliko se tehnički mogu unaprijediti ta skromna jela iz njegovog djetinstva i tako je nastao jedan od omiljenih berlinskih street food brendova. Ciaran koristi samo piletinu iz slobodnog uzgoja (njegov brat u Londonu radi ozbiljan biznis s vrhunskom piletinom), a brioche mu radi pekarski majstor. Pobjednički burger The Steve radi se od piletine pržene u tijestu od mlaćenice, Bronson’s garlic umaka, slatki bosiljak, majoneza od limuna i domaći kiseli krastavci s koprom u mekom briocheu s ekstra maslacem.
Baked In Brick, Velika Britanija
Calzone sa šumskim gljivama i raguom od koljenice Shire Meadows junetine, s umakom od Colston Bassett stiltona.
Bykov Bar, Rusija i Wingmans, Velika Britanija
Bykov Bar u Kalinjingradu je poznat po puno craft piva, minimalističkom uređenju, jednostavnoj hrani i old school rocku. WiFi su ukinuli. Šef Aleksander Bykov došao je iz Murmanska, što se i vidi na meniju koji je pun lokalnih jela iz njegova kraja. Njegov lagano soljeni bakalar iz Murmanska s krumpirom fetiš je u cijeloj Rusiji, a nagrada koju je ovaj snack dobio Berlinu njegov je prvi izlazak izvan Rusije.
Ova ekipa se predstavlja “kao prvi britanski autentični krilčari” i njihova mabicija nema kraja. Ljudi pričaju da su mnogi probali napraviti krilca kako ih radi Wingmans, ali da je to potpuno nemoguće. Bang Coq krilca s domaćim ukiseljenim povrćem, prženim sezamom, korijanderom i limetom s kojima su u Berlinu dobili dvije nagrade, uključujući najvrjedniju nagradu publike, rezultat su opsesije i ljubavi prema prženim pilećim krilcima koja se vidi u svim njihovim izumima. I Ljuta i slatka i ljepljiva i hrskava baš koliko treba, servirana s mac n’cheese kuglicama s tartufima i puno zemljastih klica i citrusa, prljaju prste i sudeći prema reakcijama u Berlinu – liječe dušu.
Jones Ice Cream, Njemačka
Jan i Gabrielle iz svog Citroena HY z 1965. boje sladoleda od limuna već četiri godine prodaju sladoled. Nikad nije ni bilo drugačije. Gabriellini sladoledi u mekim keksima su berlinski miljenici. Studirali su slatičarstvo cijelo desetljeće radeći po restoranima i svo iskustvo sada voze sa sobom.
https://www.facebook.com/jonesicecream/photos/a.806104602896240/807168232789877/?type=3&theater
Njihov jednostavni sorbet od limuna i mente (ovdje na slici s kuglicom sladoleda od krastavaca i tonika) odnio je premoćnu pobjedu među desecima deserata.
Wingmans, Velika Britanija
Triller’s GenussManufaktur, Njemačka
https://www.facebook.com/TrillersGenussManufaktur/photos/a.520055454785811/851537098304310/?type=3&theater
Heiko Triller radi moderne verzije klasičnih austrijskih favorita pod sloganom Making schnitzel great again. Da, Heiko smatra da je šnicl ulično jelo.Najpopularniji mu je svinjski šnicl s umakom od tartufa, krastavcima, rajčicom, parmezanom, bosiljkom i svježim ribanim tartufima. Koji ide uz truffelfries pomfrit s taratufima.
Wingmans, Velika Britanija
Dim Sum Su, Velika Britanija
https://www.facebook.com/DimSumSue/photos/a.2022026574743091/2219543461658067/?type=3&theater
Osnivačica Sue Chiu-Fan Lee rođena je u Hong Kongu i cijela joj je obitelj u biznisu s hranom. Dim Sum Su je pokrenula kao pop-up lokal koji poslužuje autentični dim sum, gua bao, wontone and spring rollse. Riječ je o ozbiljnoj azijskoj hrani, na koju u dugim redovima čeka i zahtjevna britanska restoranska publika.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.