Nekad su bili na dnu koktel lista pod rubrikom pomalo podrugljivog naziva Mocktails. Danas ozbiljni barovi razvijaju cijele liste bezalkoholnih koktela, čija prodaja već pet godina snažno raste. Gotovo trećina europskih potrošača (29%) u zadnjih je godinu dana naručila bezalkoholni destilat, vino, pivo ili koktel. Svi veliki globalni proizvođači jačaju No&Low ABV segment u svojim portfeljima.
Potražnja za bezalkoholnim pićima (koje treba razlikovati od bezalkoholnih napitaka poput sokova) lani je rasla osam posto. Čak 40 posto kupaca prije odlaska u barove i restorane provjerava njihovu ponudu bezalkoholnih opcija. Bezalkoholni pairing postao je standard u fine dining restoranima. Trend predvode mlađi kupci, najosvještenija i vjerojatno najzahtjevnija generacija potrošača u povijesti, koji ne žele birati između uživanja u piću i zdravlja. Od industrije zahtijevaju oboje. Podjednako je, međutim, važno i to da industrija pića zahvaljujući razvoju tehnologije i znanja po prvi put može ponuditi bezalkoholna pića i koktele koji mogu parirati destilatima.
Marijan Maksan vlasnik tvrtke Bitter/CO, jedan od najboljih hrvatskih barmena, pionir je bezalkoholnog trenda u hrvatskim barovima. Kao prvi barmen zagrebačkog Dežman Mini bara i danas kao brand developer i specijalist za razvoj inovativnih pića sada već na globalnom tržištu, Maksan hrvatsku publiku uvjerava da kokteli i pića bez alkohola mogu biti jednako hedonistički, kompleksni i sofisticirani kao destilati. Stoga je logično da upravo Dežman Mini bar, čiju je novu inkarnaciju Maksan postavio, ima najjaču listu bezalkoholnih koktela u Hrvatskoj, uz Esplanadu.
Ove godine obilježavamo dvanaesti po redu Dry January, postblagdanski mjesec suzdržavanja od alkohola. Dry January pokrenuo je britanski NGO Alcohol Change UK kako bi ukazao na važnost samokontrole u ispijanju alkoholnih pića, ali njihova je lokalna akcija prerasla u globalni kulturološki pokret koji je s vremenom razvio i snažan marketinški aspekt. Danas kad se bezalkoholna kategorija razvija u jedan od stupova industrije pića, Dry January dobiva novo značenje i idealan nam je tajming za razgovor s Marijanom Maksanom o nastanku i budućnosti No&Low ABV trenda i njegovu razvoju u Hrvatskoj.
Koji su po vašem mišljenju najvažniji razlozi rasta kategorije bezalkoholnih koktela?
Rast kategorije bezalkoholnih koktela pokreće sve veća potražnja za zdravijim i umjerenijim načinom života, posebno među mladim potrošačima. Inovacije u ponudi, kreativni recepti i marketinške kampanje fokusirane na wellness omogućuju stvaranje privlačnih i ukusnih alternativa alkoholu, čime se olakšava održavanje socijalnih veza bez kompromisa na zdravlju.
Povećana dostupnost, rast broja sober barova, kao i šira društvena prihvaćenost bezalkoholnog pijenja, podržavaju ovu promjenu u potrošačkim navikama, omogućujući ljudima da se druže i uživaju u društvenim prilikama bez potrebe za alkoholom.
Smatrate li bezalkoholne koktele i proizvode poput MeMenta zamjenama/nadomjescima za klasične koktele ili zasebnom kategorijom?
Bezalkoholni kokteli i proizvodi poput MeMenta mogu se smatrati zasebnom kategorijom, a ne samo zamjenama ili nadomjescima za klasične koktele. Kategorija alcohol-free je nova i još se razvija. Seadlip i MeMento su pioniri. Ovi proizvodi, koji se dobivaju u procesima poput destilacije ili fermentacije ali se alkohol naknadno uklanja, predstavljaju kategoriju koja će nastaviti rasti i razvijati se kao specifična alcohol-free kategorija, odvojena od drugih pića.
Alcohol-free kao zasebna kategoriju nije nužno usmjerena na imitaciju alkoholnih pića, već je više usmjerena na ponudu alternativa za sve koji žele uživati u okusu pića bez alkohola. S druge strane, bezalkoholni napici poput sokova, limunada, kombuche, CBD pića, mocktailsa itd, predstavljaju zasebnu kategoriju non-alcoholic beverages.
Kakva je realna potražnja a kakva ponuda bezalkoholnih koktela u hrvatskim barovima?
Hrvatsko tržište bezalkoholnih koktela se polako budi, a ponuda se iz dana u dan poboljšava. Hoteli i hotelske grupacije trenutno prednjače u ponudi takvih koktela, a dobar primjer je Hotel Esplanade koji je prošle godine imao odličnu No&Low ABV ponudu koktela. Potražnja za ovakvim pićima je velika, no ponuda je još uvijek, nažalost, ograničena.
Mislite li da se u Hrvatskoj ovaj trend može razviti u razmjerima u kojima se razvija na jačim tržištima?
Kao osoba koja radi na inozemnim tržištima alcohol-free kategorije, mogu reći da je hrvatsko tržište na dobrom putu. Na temelju mojih procjena, u posljednja tri mjeseca 2024. godine, oko 180.000 odraslih Hrvata nije išlo u barove zbog loše ponude bezalkoholnih opcija. S obzirom na prosječnu prodajnu cijenu od 8 eura po piću, to znači da je hrvatsko ugostiteljstvo izgubilo oko 1.440.000,00 eura zbog nedostatne ponude alcohol-free koktela.
Od ove godine predviđa se još veći rast prodaje bezalkoholnih sofisticiranih pića, kako će to utjecati na cjelokupnu prodaju u barovima, trebamo li očekivati pad interesa za alkohol kao što se primjerice u SAD-u dogodilo s tekilama?
Iako ne očekujem drastičan pad prodaje alkohola, moguće je da će doći do male stagnacije od -1,5% do -2% godišnje na globalnoj razini, no u sljedećih 10 godina ne vjerujem da će doći do značajnog smanjenja potrošnje alkohola. S druge strane, u barovima će rasti interes za alcohol-free koktelima i pićima, što može dovesti do povećanja dnevnog prometa. Osobe koje ne žele piti alkohol ali žele biti dio društva, rado će uživati u alcohol-free koktelima, čime barovi mogu privući širu publiku. Mislim da će rast trenda bezalkoholnih koktela više utjecati na pad bezalkoholnih napitaka na globalnom tržištu.
Tko je vaša ciljana publika za bezalkoholne koktele?
Moja ciljana skupina su ljudi koji obično piju mineralnu vodu, kavu ili sokove, a želim da nakon podneva odaberu bezalkoholne koktele. Moja procjena je da bi barovi mogli doživjeti povećanje prometa od oko 20% s kvalitetnom ponudom takvih koktela.
Što će po vama biti idući najveći trend u bezalkoholnoj kategoriji?
Razvoj kategorije će se nastaviti, a bit će fokusiran na inovativne okuse. Trenutno postoji oko 46.000 različitih voća, povrća i bilja koje se može iskoristiti za proizvodnju bezalkoholnih destilata. Uz sve veći fokus na wellness, sljedeći trend bit će razvoj nove kategorije Functional drinks, odnosno funkcionalnih pića koja pružaju korisne učinke kroz osnovne hranjive tvari potrebne tijelu. Funkcionalna pića će biti dio kategorije bezalkholnih napitaka. To uključuje probiotike, adaptogene, CBD i slične sastojke. Osobno mi je ova kategorija vrlo zanimljiva, jer trenutno radim na razvoju jednog stranog CBD pića. Mislim da će razvoj funkcionalnih pića dodatno obogatiti alcohol-free kategoriju, bez ikakvog negativnog utjecaja na njen rast.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.