Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

PORTRET LOŠEG UGOSTITELJA Dragi chefovi, evo koga, u osam točaka, nipošto ne želite kao investitora ili partnera

restoran

“Nemojte danas jesti šanpjera. Znate, gazda me tjera da svu ribu koju sinoć nisam prodao zamrznem, pa da je ponovno odmrznem za ručak i pokušam prodati kao svježu. Ovog šanpjera  najmanje sam triput zamrzavao i odmrzavao,” pričao nam je prije dvadesetak godina jedan danas poznati televizijski chef, koji je tada radio u još poznatijem zagrebačkom restoranu.

Umjesto kovača, naručili smo biftek i zauvijek naučili važnu  lekciju o nesavjesnom ugostiteljstvu. Lekcija se, nažalost, ponavljala godinama: jednom su nam u popularnom sushi restoranu konobari rekli da nam ne preporučuju nigiri s tunom, jer da tuna baš nije  u najboljem stanju.
E sada, ako riba koja se poslužuje sirova nije u dobrom  stanju, tu već dolazimo u sferu pohlepe i prevare, koja ugrožava zdravlje gostiju. Sastojci su, naravno, samo jedan element koji čini mozaik neprofesionalnog pristupa pojedinih ugostitelja i investitora prema restoranskom biznisu. Takvih je elemenata mnogo, a za ovaj smo tekst izdvojili osam najuočljivijih.

Da se razumijemo: prilično smo sigurni da vrlo mnogo investitora i vlasnika restorana  u Hrvatskoj imaju pošten, profesionalan i savjestan odnos prema svom poslu. Ali, dosta je i onih koji se više ili manje uklapaju u naš profil lošeg ugostitelja. Evo, dakle, osam točaka po kojima ćete lako prepoznati lošeg ugostitelja.

1. Ne razumije se u hranu, niti ga hrana zanima

Restoranski  biznis nikad nije i ne može biti samo o brojkama. U restoranski  biznis ulazite zato što volite hranu, ili naprosto ne ulazite. Čovjek koji ulaže u restorane a da ne zna ništa o hrani i da ne želi učiti o hrani, najgori je mogući investitor, kojeg treba izbjegavati pod  svaku cijenu.

2. Vara na sastojcima

Kvalitetni sastojci baza su svakog restorana, bilo da je riječ o lokalnoj roštiljarni ili o lokalu s Michelinovom zvjezdicom. U svakom žanru i cjenovnom rangu dobar se ugostitelj mora truditi osigurati kvalitetne sastojke primjerene  žanru i cjenovnom rangu. To znači da ugostitelji ne smiju triput zamrzavati i odmrzavati ribu, ali i da ne smiju prodavati najgore gotove, davno zamrznute pljeskavice nepoznatog porijekla u roštiljarni ili burger baru kako bi smanjili food cost i povećali maržu; ovo drugo dešava se  još češće od varanja na skupim bijelim ribama.

3. Namjerno ne ispunjava obveze prema  zaposlenima

Pandemija je pokazala da  baš svaki restoran može doći u probleme s isplatama plaća: u takvim, izvanrednim okolnostima, rezanje plaća ili kašnjenje plaća posljedica je više sile. Međutim, ne postoji opravdanje da vlasnik restorana u uvjetima normalnog poslovanja ne ispunjava dogovorene financijske obveze prema zaposlenima. Od takvih vlasnika/investitora treba bježati na kilometre i javno govoriti o njihovom ponašanju .

4. Namjerno ne plaća dobavljače

Ovdje smo, naravno, u sivoj zoni. Restoranski posao  uglavnom nije visoko profitabilan, što znači da mnogi poznati restorani mogu imati problema s cash flowom, pa taj problem djelomično prebacuju na dobavljače. Većina dobavljača pristaje na odgode plaćanja ako imaju povjerenja u restoratere.

Međutim, pojedini restorateri, kad dođu u ozbiljne probleme, naprosto zatvore restoran i nikada ne plate svoje obaveze prema dobavljačima. I tako nekoliko puta. Tu je već riječ o kriminalnoj, zloj namjeri. A neki pak ulaze u toliko ozbiljna kašnjenja da im dobavljači više ne žele davati robu, pa mole druge restorane da za njih kupuju svježu ribu ili vrhunsko meso, kao što se to ovog proljeća dogodilo jednom svojedobno prestižnom zagrebačkom restoranu.

5. Koristi restoran kao showroom za prijatelje i poslovne partnere 

Jedna od najiritantnijih značajki određene grupe investitora i restoratera jest  da otvaraju restoran zato da bi stvorili atraktivne kulise za svoje druge poslove, ili da bi pokazali navodni društveni utjecaj. Restoran tako može postati izlika za pranje novca iz profitabilnijih, ne uvijek legalnih biznisa ili pak okupljalište pripadnika određene javne scene u kojoj se vlasnik želi kretati. Ni jedno ni drugo nema veze ni s gastronomijom ni s održivim ugostiteljstvom.

6. Uzima napojnice osoblju

Ova se praksa nažalost događa i u velikim svjetskim restoranima. Ona je posebno nedopustiva u poslovnim modelima koji se baziraju na niskim plaćama konobara, jer u takvim modelima osoblje zapravo živi od napojnica a ne od plaće.

7. Zlostavlja zaposlene

Seksualno zlostavljanje i seksualna diskriminacija predugo su se godina prešutno tolerirali kao sastavni, prateći dio  ugostiteljskog svijeta. Prije nekoliko godina takvo se ponašanje napokon počelo redovito javno osuđivati i sudski progoniti. Zasad, doduše, uglavnom u Americi. U Hrvatskoj kao da o takvim pojavama i dalje vlada svojevrsna omerta. Naravno, postoje  i druge vrste maltretiranja osoblja. Vlasnik je obavezan  ponašati se pristojno i profesionalno prema svojim zaposlenicima. Znamo, nažalost, za dosta ugostitelja koji se ponašaju  suprotno.

8. Želi prebrzo zaraditi novac

Želja za zaradom prirodni je pokretač svakog poduzetništva. Međutim, u Europi restorani ne donose  brzi novac. Pa investitori znaju postati nervozni, i naočigled nekontrolirano  pohlepni, čemu, uostalom, svjedočimo početkom svake turističke sezone. Bilo da je  riječ o jučerašnjem primjeru tonika za sedam eura u nekom trogirskom kafiću, ili o sadašnjem trendu neumjerenog dizanja marži na vino, ili pak o notornom slučaju  slučaju čaše lošeg šampanjca za 290 kuna u jednom dubrovačkom restoranu, ali, pazite sad ovo, prije točno 21 godinu! 

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.