Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Pad prodaje škotskih whiskyja od 20 posto ima gotovo nevjerojatan razlog. I to pozitivan

scotch-whisky

Doista je neobično gledati rezultate za prvo polugodište 2023. godine. S priličnom dozom nevjerice smo i sami nekoliko puta uspoređivali i provjeravali, ali brojke su točne. U usporedbi s istim polugodištem 2022. godine, pad prodaje škotskih whiskyja je nevjerojatnih 440 milijuna litara manje nego 2023! Ili prikazano u ekvivalentu boca, riječ je o otprilike 630 milijuna 0,7L boca manje.

Pad od jedne petine volumena zastrašujuća je brojka, ili se možda samo tako doima. Naime, vrijednost prodaje je manje-više stabilna. Istini za volju i tu se bilježi mali pad od 3,6%, ali to je nešto oko se industrija zasigurno ne uzbuđuje i normalni je flow koji se povremeno bilježi. U čemu je onda trik?

Ako bilježimo značajan pad prodaje uz relativno stabilan prihod, zaključak koji se nameće je, dakako, da su cijene ozbiljno i naglo narasle. Koliko god nam se to činilo logično zapravo i nije, jer opet sasvim logično toliko značajan rast cijena bi još drastičnije umanjio prodaju. To je potpuno jasno. Odgovor moramo potražiti malo dublje u analizama prodaje. A evo i o čemu se točno radi.

Čitav sektor jakih alkoholnih pića već nekoliko godina bilježi ozbiljan rast premium kategorija. I u našem ABV Magazinu smo se djelomično dotakli te teme, posebno u kontekstu rumova, tequila i mezcala. Dapače, čak i premium vodke imaju doista veliki rast prodaje. Prema svemu sudeći, presudni moment odigrao je globalni Covid-19 lockdown. Nemogućnost odlaženja u barove i restorane otvorio je velika vrata eCommerce-u, online prodaji jakih pića. Čim se većina konzumenata povukla u kuće (ne svojom voljom) puno su lakše dolazili do različite ponude. Jednostavno u par klikova postale su im dostupne sve moguće etikete koje inače ne bi viđali na policama omiljenih barova. 

Takva situacija ovisnosti o online nabavi nosi i dodatni problem jer umjesto jednog ili dva pića morate naručiti čitavu bocu, dakle volumen od barem dvadesetak doza pića. Ukoliko želite istraživati i isprobavati nešto novo, pretpostavka je da ćete manje riskirati ako naručite nešto kvalitetnije, i skuplje. Čim se taj trend pokrenuo, premiumizacija jakih pića postala je gotovo nezaustavljivi trend.

U kontekstu škotskih whiskyja desetljećima pratimo jednako načelo: blended whiskyji čine oko 95% prodaje, dok single maltovi zauzimaju preostalih 5%. Odnosno svi znamo da škotska whisky industrija počiva na kategoriji Blended Scotch Whisky (mješavini grain i malt komponenti).

Međutim u zadnjih sedam do osam godina trend se počeo primjetno mijenjati i maltovi su počeli grabiti prema 10% prodaje. Taj interes za maltove dodatno je pojačan i ulaskom maltova (i kao single i kao blended malt) u svijet koktela. Iznenadna potražnja prije nekoliko godina dovela je čak i do kratkoročnog nedostatka dozrijelih maltova na tržištu.

Uz to, nevjerojatni rast vrijednosti whiskyja na aukcijskim tržištima prošlih godina dodatno je podigao hype oko maltova. Iznosi od par stotina eura prije desetak godina smatrani su enormnima, dok su vrijednosti od desetak tisuća eura danas gotovo normalni (iako to osobno ne smatramo normalnim).

I u čemu je onda trik? Pa pogled samo treba baciti na rezultate za 2022. godinu. Prvo, Single Malt Scotch Whisky kategorija približila se 11% prodaje škotskih whiskyja. Drugo, Single Malt kao osjetno skuplja kategorija prošle je godine zauzela velikih 32% vrijednosti. Kad na to zbrojimo i Blended Maltove (mješavine samo maltova) i izvoz nebuteljiranih maltova, nekada nosiva kategorija mahom jeftini(ji)h Blended Scotcheva iznosila je ‘samo’ 59% vrijednosti ukupne prodaje.

Dakle, bez obzira na ukupni pad volumena prodaje za 20%, vrijednost prodaje su vrlo uspješno kompenzirali maltovi koji sasvim očito ne namjeravaju posustati.Držimo da je to dobro i za ukupno tržište i za industriju škotskih whiskyja. Prije svega, škotski whisky zaslužuje ukupnu premiumizaciju, no još važnije, rast premium kategorija jakih pića vodi i rastu kvalitetnijih proizvoda uz količinski manju konzumaciju, ali veće razumijevanje i hedonizam. Ili da citiramo jednu staru uzrečicu koju i sami na Kultu Plave Kamenice uporno promoviramo od početka: Pij malo, pij dobro! 

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.