Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Sedam razloga zbog kojih je Maraschino uvjerljivo najvažnije hrvatsko jako piće

maraschino-4

Za Maraschino znamo otkako smo bili klinci. Roditelji su relativno redovito, a baš uvijek za Uskrs i za Božić, kupovali ovaj bistri liker koji je čarobno mirisao po zrelom ljetnom voću. Budući da je Maraschino sladak, dopustili su nam da ga prvi put probamo još u osnovnoj školi, negdje u šestom razredu. 

Išao je fantastično uz Mont Blanc, komplicirani kolač od kesten pirea, čokolade i šlaga što ga je mama radila  svake jeseni čim bi nastupila sezona kestena. Mama je na vrh slatke trobojne piramide Mont Blanca obavezno stavljala višnju iz domaćeg kompota; i sami smo desetljećima držali voćnjake višanja i trešanja. Uz Mont Blanc s pravom višnjom iz pravog, kod kuće kuhanog kompota, liznuli smo po kap ili dvije Maraschina. Kasnije, kad smo prešli četrnaestu ili petnaestu, tih kap ili dvije pretvorilo se u malu bidermajersku kristalnu čašicu, tipičnu za ondašnja zagrebačka kućanstva. 

Došao je rat, Zadar je gorio, voćnjaci oko Zadra su spaljeni, navike hrvatskih potrošača jakih pića poslije rata značajno su se promijenile. Jedan od rijetkih predratnih brendova koji su ostali u samom vrhu popularnosti , podjednako u kafićima, barovima i restoranima ili supermarketima, bio je baš Maraskin Maraschino.

Ovaj je jedinstveni liker preživio zbog nekoliko razloga: među značajnije spadaju boce, specifičan dizajn i izuzetno jak identitet. Još je važniji razlog Maraschinova opstanka zaista visoka kvaliteta samog likera: Maraschino nije industrijski prosjek nego ozbiljan, relavantan zanatski liker proizveden od prvorazrednog voća tipičnog za sjevernu Dalmaciju.

Danas je Maraschino jednako popularan kao što je bio u najboljim svojim danima. Radi se o vrhunskom likeru, ali i o najvažnijem jakom piću u povijesti hrvatskih destilata. Evo sedam razloga zašto je Maraschino neprijeporno najvažnije hrvatsko jako piće dosad.

1. Povijest

Maraschino je povijesno jednako čvrsto utemeljen kao škotski malt whisky konjaci i klasični francuski likeri. Faktografski je točno da se liker od višnje maraske počeo proizvoditi još u 16. stoljeću u dominikanskim samostanima na zadarskom području. Maraschino se tada zvao rosolj, što je dolazilo od latinskog izraza ros solis (sunčana rosa). Ni jedno hrvatsko jako piće ne može se pohvaliti takvom činjenično dokazanom dugom poviješću. 

Govorimo li pak o tvorničkoj proizvodnji Maraschina, ona počinje s Francescom Driolijem, čiji je Maraschino krajem 18. stoljeća prvi postao svjestki slavan. Drioli je definirao identitet Maraschina, s recepturama, dizajnom, prvom opletenom bocom, njegov je Maraschino bio prvi koji se točio na engleskom dvoru. Drioli je toliko zadužio zadarski kraj da je pokopan u zadarskoj katedrali. Krajem 19. stoljeća industrija likera u Zadru bila je na vrhuncu. Uz Driolija i Romana Vlahova, predvodnik afirmacije Maraschina postala je i tvornica Luxardo. Destilerije su radile punom parom. U Zadru se u tom razdoblju proizvodilo više od 400.000 boca različitih likera godišnje, najviše upravo Zadarskog Maraschina. Likeri iz Zadra bili su globalno poznati, što je gradu donijelo status svjetske prijestolnice likera. Rast je trajao do početka Prvoga svjetskog rata koji je, naravno, drastično srušio potražnju za likerima. Ono što je preostalo od proizvodnje uništeno je krajem Drugoga svjetskog rata. U savezničkom bombardiranju razrušene su gotovo sve zadarske tvornice. Obnova proizvodnje počela je 1946. godine, kad su pod firmom Maraska objedinjene tvornica likera, čokolade i bombona Zadar i tri najpoznatije tvornice likera, Excelsior Girolamo Luxardo, Romano Vlahov i Fabrica maraschino Francesco Drioli S. A.

2. Terroir

maraska-visnja

Maraschino je terroirsko piće, jedno od sasvim rijetkih jakih terroirskih pića u Hrvatskoj. Terroir je termin koji je iznimno i opravdano popularan u vinskom svijetu. Vino je izraz terroira, a terroir označuje kombinaciju zemlje, klime, specifičnih sorti ili vrsta i kulture proizvodnje razvijene na određenom području.

U slučaju jakih pića, o terroiru se govori razmjerno rijetko. Stvarna su iznimka su tek konjaci, armagnaci i calvadosi. Maraschino se, međutim, može pohvaliti izrazito terroirskim karakterom.  Maraschino se, naime, prozivodi isključivo od višnji vrste maraska koje prirodno pripadaju zadarskom ekousustavu. Utoliko Maraschino jest jedinstven, lokalni zadarski liker. Maraschino ne možete proizvesti u Osijeku ili u Puli. Gin, votku i rum možete.

3. Kultura

Žene iz Arbanasa opliću boce Maraschina

Maraschino je ukorijenjen u kulturu lokalne zajednice. Maraschino je bio jedno od prvih hrvatskih alkoholnih pića, možda i prvo, na kojem je radila cijela zajednica. Maraschino, dakle, nikad nije bio samo piće iz destilerije.

Seljaci iz Ravnih kotara uzgajali su i brali višnje. Djevojke iz Arbanasa plele su famozni slamnati ovkir Maraschinove boce, i danas prepoznatljivi  trademark tog likera. Maraschino je povezivao cijelu zajednicu na različitim poslovima baš kako to danas propovijedaju moderni svjetski vinari i chefovi. Maraschino je utoliko bio jedan od prvih primjera održive proizvodnje alkoholnih pića u Hrvtskoj, od koje je koristi imala šira zajednica.

4. Prepoznatljivost

Marascino je globalno prepoznatljiv, jedino hrvatsko jako piće koje se spominje i u klasičnoj umjetnosti i  u popularnoj kulturi.  Još je Honore de Balzac, neprijeporno najvažniji francuski beletrist 19. stoljeća, u jednom od svojih romana pisao o Maraschinu i o “onom gradu na moru” gdje ga je probao. Maraschino se, znači, u Balzacovoj literaturi međunarodnoj razini počeo identificirati sa Zadrom .

Maraschino su unatrag više od 100 godina spominjali ikonografski likovi popularne kulture poput Charliea Chaplina, Ernesta Hemingwaya i Orsona Wellesa. Ni jedno hrvatsko piće nema tako visoku razinu međunarodne prepoznatljivosti, kao Maraschino. Maraschinova globalna prepoznatljivost snažan je temelj za njegovu daljnju afirmaciju podjednako  u izvozu i u hrvatskoj turističkoj industriji.

5. Maraschino je i danas moderan

Unatrag desetak godina kokteli doživljavaju globalnu renesansu. Veliki svjetski mediji specijalzirani za vina i whisky, sada posvećuju puno prostora koktelima, a bameni su ponovo, kao i prije pedesetak godina, zvijezde ugostiteljske  industrije Maraschino je danas vrlo moderno piće, zato što je zbog svog jedinstvenog okusa i aroma optimalan za koktele. Maraschino koktelima daje originalne i snažne mirisne note, koje se se ne mogu imitirati.

Maraschino svojom voćnom slatkoćom izvrsno fukcionira kao jedan od elemenata kojima se postiže ravnoteža okusa koktela; a ravnoteža jednako elegancija. Maraschino, kao autentični hrvatski lker, može poslužiti kao baza za specifične hrvatske koktele.

6. Maraschino je gastronomski uzbudljiv

O ovome se nažalost, manje govori jer u Hrvatskoj ne postoji običaj povezivanja jakih pića s hranom, što je strateški pogrešno. Nadamo se da se takva tradicija kroz napore fine dining restorana i ambicioznih baremna i chefova upravo počinje mijenjati. Noel, primjerice, uz barem jedan slijed na svom degustacijskom meniju obavezno poslužuje koktele. Maraschino se, pak, u gastronomskom kontekstu može posluživati i kao bazni ili ukrasni sastojak koktela, ali i sam, s kockom leda. 

Maraschino je perfektan partner za srednje tamne čokolade, za Schwarzwald tortu, savijače i pite s jagodama, trešnjama, višnjama i šljivama, za Sacher tortu, za doslovno sve deserte u kojima čokolada i tamno ljetno voće igraju bitne uloge.

7. Veliki potencijal za ekstenzije brenda

Kult plave kamenice nedavno je pisao o Goldkenn čokoladama punjenima kultnim svjetskim jakim pićima, od Jack Daniel’sa do Cointreaua. Hrvatske tvornice čokolade trebale bi u suradnji s Maraskom početi razvijati projekt čokolada, tamnih i mliječnih, punjenih Maraschinom. Takve bi čokolade mogle veoma dobro proći i na turističkom i na nacionalnom tržištu.

Tu su, nadalje, sladoledi s Maraschinom, kolači iz zanatskih slastičarni s Maraschinom, ali i jedna mnogo šira operacija. U turistički brending grada Zadra svakako bi trebalo ugraditi Maraschino i maraske. Zadar bi se trebao, među ostalim, sustavno i svakodnevno a ne samo povremeno, reklamirati kao grad Maraschina, povijesnog i modernog likera od dalmatinskih višanja.

Maraschino je jedino hrvatsko jako piće koje uistinu stoljećima pripada lokalnoj kulturnoj baštini. Što uvijek treba naglašavati i pristojno iskorištavati.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.