Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Ne možemo bez majoneze, ali… Ovo su tri najspornije majoneze u hrvatskim supermarketima

majoneze-g

Majoneza spada među osnovne umake klasične francuske kuhinje. Industrijska majoneza jedan je od najprodavanijih kondimenenata prehrambene industrije, odmah iza kečapa . Svjetsko tržište kečapa vrijedi oko 17 milijardi dolara, a svjetsko tržište majoneze oko 13 milijardi dolara. No, majoneza je jeftinija od kečapa, kako u proizvodnji, tako i na policama.

Industrijska majoneza proizvod je bitno drukčije strukture od ručno napravljene majoneze . Glavna razlika u sastavu ručno napravljene i industrijski proizvedene majoneze jest u omjeru žumanjka i ulja. 

Klasični Escoffierov recept za majonezu sadrži dva žumanjka na oko 2,2 decilitra ulja. Buduću da dva žumanjka teže između 36 i 40 grama (moguća su, naravno, manja odstupanja) Escoffierov recept podrazumijeva 15 do 20 posto težine žumanjka u odnosu na ulje.

Industrijske majoneze tipično sadrže šest do osam posto žumanjka, koji su često dehidrirani. Dakle, kad vidite da se bilo koji brand majoneze reklamira svježim jajima, morate znati da jaja uvijek čine manje od deset posto sadržaja majoneze i da uglavnom nisu svježa. Industrijska majoneza tipično sadrži između 66 i 76 posto biljnog ulja različitog porijekla.

Industrijska majoneza nije, dakle, delikatesni proizvod, nije zdrava, strašno je kalorična ali je, kako dugogodišnja praksa pokazuje, posve neophodna cijelom svijetu.  Hrvatsko tržište majoneze prilično je konzervativno. Tu su oduvijek domaća Zvijezda i švicarski Thomy, te još samo jedan veliki svjetski brand, Hellmans. I naravno, nešto trgovačkih robnih marki. 

Industrijske majoneze nema smisla ocjenjivati po kvaliteti jer su naprosto generičke. No, zanimljivo je pogledati njihove sastave i pokušaje pojedinih proizvođača da dodatnim okusima izađu iz formata osnovne industrijske majoneze i tako prošire tržište. Izdvojili smo tri sporna primjera. Dva su sporna zbog dodatnih okusa i sastava, a treći zbog omjera glavnih sastojaka.

1. Thomy majoneza s uljem avokada

Thomy je, dakle, jedan od najuglednijih europskih brendova na tržištu kondimenata. No, Thomyjeva majoneza s uljem avokada kolosalni je promašaj. Prvo, Thomy je tom majonezom htio proširiti tržište na kupce zdrave hrane, jer avokado nesumnjivo jest zdrav. No, Thomyjeva majoneza s avokadom uglavnom je jednako kalorična i nezdrava kao i sve druge majoneze. Drugo, u Thomyevoj majonezi s avokadom, avokado se uopće ne osjeti jer ona sadrži tek deset posto avokadova ulja.

2. Zvijezda, majoneza Slanina

Zvijezda je prije sedam ili osam godina počela proizvoditi majoneze s dodanim okusima. Ona s čilijem sasvim je dobra. No, majoneza sa slaninom baš je jako loša. Prvo, u njoj se osjeti samo umjetni dim, koji bi valjda trebao glumiti slaninu. Okusu slanine ili pancete nema ni traga. Drugo, ime majoneza Slanina je kontraindicirano. Ono zapravo znači masno masno. Bilo bi barem milimetar prihvatljivije da je Zvijezda taj proizvod nazvala majoneza panceta, ili da je iskoristila bilo koju drugu riječ osim slanine, koje u majonezi ionako nema.

3. Lidl, majoneza Kania

Jedna od Lidlovih kućnih majoneza svojedobno se deklarirala sa čak 80 posto ulja, što je viši postotak od industrijskih standarda. Viši postotak ulja u odnosu na jaja nužno loše utječe na okus majoneze. Majoneza je, ipak, proizvod koji se reklamira jajima.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.