Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Čuveno katalonsko pivo Moritz stiglo je u Hrvatsku. Premijera je u Franko’s Pizza & Baru

moritz-g

Moritz je neobičan brand. Katkad se reklamiraju kao jedino pivo na svijetu čija je etiketa ispisana isključivo na katalonskom jeziku (radi se, naravno, o etiketama za lokalno tržište). Drugi se put hvale kako je njihov novi pivski centar u Barceloni, koji obuhvaća muzej, pivski laboratorij,kušaonicu i restoran dizajnirao veliki francuski arhitekt Jean Nouvel (cijeli Moritzov kompleks, podignut 2012. godine i vrijedan 30 milijuna eura, zaista izgleda fantastično). Treći se put ponose svojom kolekcijom nepasteriziranih piva koja se, zasad i nažalost, mogu probati samo u Barceloni.

Ovdje valja reći da Moritz nije nikakva craft pivovara koja je prerasla u globalni biznis, ali je, eto, zadržao nekonvencionalno ponašanje malih pivovara. Naprotiv,  Moritz je vrlo tradicionalna, stara pivska industrija utemeljena još u 19. stoljeću, preko čije se se sudbine ogledale mnoge važne političke i društvene promjene u Kataloniji. 

moritz-pivovara-bar
Moritzova pivovara u Barceloni

Primjerice, za vrijeme građanskog rata u Španjolskoj, vlasti su kolektivizirale Moritz. Barcelona je, uostalom, bila stvarno političko sjedište Republike i posljednja je pala. Poslije poraza Republike, nove su vlasti 1939. vratile Moritz vlasnicima, obitelji Moritz. A sredinom 70-tih godina u vrijeme velike ekonomske krize izazvane naftnim šokom, Moritz je obustavio proizvodnju. Španjolska, kao ondašnja periferija Europe, bila je osobito teško pogođena naftnom krizom. Tridesetak godina kasnije, 2004. godine, Moritz je obnovio proizvodnju i dosegao sadašnji status autentične katalonske atrakcije

Uskrsnuće Moritza koincidiralo je s jačanjem španjolske ekonomije, ali i s ponovnom afirmacijom katalonskog identiteta, osobito u vinima i gastronomiji. Nemojmo zaboraviti da se u prvoj polovici dvijetisućitih cijeli gastronomski svijet klanjao elBulliju, te da učenici i brat Ferrana Adrie i danas vode dva najvažnija restorana u Barceloni, Disfrutar i Tickets.

Pivovara Moritz, koja se, dakle, u jednom dijelu svoje povijesti ponašala kao lakmus pojedinih aspekata katalonskog društvenog i ekonomskog života, utemeljena je 1856. godine. U Moritzu inzistiraju na tome da su baš oni prvi u Kataloniji počeli komercijalno proizvoditi pivo. Moritz je osnovao alzaški emigrant Louis Moritz Trautmann, koji je došao u Kataloniju pet godina ranije.

Trautmann je 1856. kupio malu pivovaru Joan Maurer smještenu u dijelu Barcelone koji se zove Raval. Osam godina kasnije pivovara Moritz preselila se na prostraniju lokaciju blizu Ronde de Sant Antoni. Pivovara na toj lokaciji radila je sve do 1966. godine, kad je u mjestu Parets del Valles, dvadesetak kilometara udaljenom od Barcelone, izgrađena nova, modernija tvornica.

moritz-pivovara
Novi pivski centar projektirao je veliki Jean Nouvel

Sam Louis Moritz Trautmann umro je u dubokoj starosti 1920. godine, a pivovaru su preuzeli njegovi nasljednici, koji su prije početka građanskog rata zavladali trećinom katalonskog pivskog tržišta. Moritz je postao veliki španjolski pivski brand početkom pedesetih godina, kad je u Španjolskoj naglo porasla potražnja za pivom. U pedesetim i šezdesetim godinama nastala je žestoka konkurencija između Moritza i Damma, katalonske, pivovare čiji su brendovi već dugo prisutni na hrvatskom tržištu.

Sredinom sedamdesetih Moritz nije uspio preživjeti ekonomsku krizu. Obitelj,  međutim, nije željela prodati brand, nego je naprosto izašla iz proizvodnog procesa zadržavajući pravo na ime, u nadi da će se jednom, u boljim vremenima, kuhanje Moritza ipak obnoviti. Što se i dogodilo 2004. godine, kada su pripadnici pete i šeste generacije obitelji Moritz ponovo pokrenuli proizvodnju piva Moritz, s jasnom namjerom da se brendiraju kao “Beer of Barcelona”, koristeći činjenicu da se Barcelona uvrstila među najatraktivnije svjetske turističke destinacije.

moritz-cb

Moritz, nadalje, svoju marketinšku strategiju temelji na dodiru s gastronomijom, na podržavanju craft pivovara, na snažnoj aktivnosti na društvenim mrežama usmjerenoj prema ljudima koji nisu redovni potrošači piva, i na jasnom distanciranju od tri industrijska pivska giganta koji kontroliraju veći dio španjolskog tržišta: Heinekena, San Miguela i Damma. Takva se strategija, čini se, isplati, budući da je Moritz zadnjih godina bilježio skoro deset postotni rast prodaje, uz godišnji promet od oko 50 milijuna eura.

U Hrvatsku je stigla selekcija šire dostupnih Moritzovih piva, na čelu s moćnim Epidorom, tamnim, jako maltiranim i gustim pivom sa 7,2 posto alkohola, koje je prvi put proizvedeno 1923. godine. Tu su još prilično originalna Red IPA, pa Moritz 7, pilsner s puno malta i zaokruženim tijelom te Moritz Original.

Moritz uvozi mala zagrebačka tvrtka Allez, koja je u Hrvatsku, među ostalim, dovela superpopularni liker Italicus i fenomenalni growers šampanjac Eric Rodez. Prvo katalonsko pivo premijeru ima ovaj vikend, od petka, u jednoj od vodećih zagrebačkih pizzerija, Franko’s Pizza & Baru u Branimirovoj, a uskoro će se moći kupiti u Vrutkovim dućanima.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.